• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startsvårigheter

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Hymer
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Motor
Har en Hymer Swing 544 -96 med Fiatmotor 2,5 tubodiesel med cat. (8600 mil)
Efter det att den t.ex stått över natten och det är lite kyligt på morgonen så är den trögstartad. (P.S Den är också direktinsprutad).
Senare under dagen får jag smyga mig på den annars startar den själv utan mig.
Det finns 1 glödstift (och skall så vara som) "glöder" om det är under c:a 9 grader. Alltså fungerar detta inte nu. Har försökt hitta om det är någon slang som läcker så att dieseln går för mycket i retur under natten/längre tidsintervall.:confused: Har bytt en "tygslang" som satt längst fram undertill. Men det blev inte bättre. Kom på att originaltanklocket saknas och att det sitter ett universallock i. Kan det ha någon betydelse. Tacksam för råd vad det kan vara. Har bytt batteri men det hjälpte inte. Det känns lite oroligt när man mal och mal och den inte startar samt att man hör hur "kraften" minskar radikalt i batteriet. Det är ju också lite oroligt om man fricampar ute i skogen och den inte startar på morgonen.
 
F

F.d. 4879

Guest
Det låter som om att du har problem med glödningen när motorn är kall. Du skriver att den bara ska glöda under 9 grader vilket jag tycker låter konstigt. Den ska säkerligen glöda så länge motorn inte är varm, tror inte den går igång annars. Det vanligaste felet på en glödstart diesel brukar vara arr glödstiften är trasiga eller att tidsreläet för glödningen är trasigt. Ta en testlampa och mät om du har ström på stiften under sådär 5-10 sek när du slår på tändningen.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Det finns inga separata glödstift på bilen. Det sitter ett glödstift vid insprutningen. Och läser jag instr. bok så kopplas inte detta enda glödstift in förran det är c:a 9 grader. Har du någon annan ide vad tror du om tanklocket det är ett sådant billigt extralock du vet. Kan det vara något eller är det någon slang eller något vid tanken. Verkstadskillen som bytte slangen sa att nästa steg kan vara något vid tanken. Det var också han som informerade mig om att det endast är ett glödstift på motorn.
 
F

F.d. 4879

Guest
Tyvärr, har inga idéer. Den sortens glödning har jag aldrig sett ännu. Jag tror dock inte på att det är tanklocket det är fel på då det säkerligen ventilerar ordentligt, så tillvida att dét inte är otätt så att du har fått in vatten i tanken.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Det kanske är fel att kalla det ett glödstift snarare är det väl en sorts förvärmning. Du skall ha tack för hjälpen jag hör av mig om vi lyckas med något annat och vad det hela berodde på.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Felet på vår Fiat var "kontaktsvårigheter". Framförallt minuskablarnas anslutning. Vid liknande fel kolla alla kablars anslutning till startmotorn och dra till dem ordentligt, efter rengörning från ärg.
"Verkstadsdoktorn" hade även lös startmotorn och gav den en omgång med "fett".
Nu startar den perfekt.
 
Toppen