Startspärren är en funktion som är bra för att hindra tjyven, men kan vara ett elände i andra sammanhang.
Jag själv har en längre tid drabbats av att min motor ibland vägrar starta, detta hände alltid vid sämsta tänkbara tillfälle t ex nu senast utanför bilprovningen när jag skulle in på besiktning med husbilen.
Till vänster på instrumentpanelen finns en gul signallampa som indikerar startspärren, den ska slockna innan motorn går att starta. När den slocknar har systemet känt av att nyckeln som är i tändningslåset är den rätta och motorn går att starta, om man försöker starta när lampan är tänd nöter man bara på startmotor och batteri men motorn vägrar att starta. Efter lite efterforskningar visade det sig att runt själva tändningslåset finns en ringformad antenn som tar emot information från nyckeln och som sedan ger signal till styrsystemet om att släppa startspärren, detta påverkar i sin tur stoppsolenoiden. En duktig mekaniker jag ofta anlitat förklarade att det är antennringen som har pajat, men att den är svår att få tag på, kolla på nätet sa han. Jag kollar, och mycket riktigt, fr.o.m. årsmodell 2006 verkar den finnas men inte till äldre modeller som min 2004. Det är nu det positiva inträffar. Jag tar bort plastkåporna rund rattstången och hittar igen den ringformade antennen. Från denna leder en par decimeter lång kabel till ett kontaktstycke som går ta isär. Jag tar en rövare och tar isär kontaktstycket och sprutar lite 5-56 sprej i de båda kontaktdelarna och sätter ihop dem igen. Efter detta har aldrig felet återkommit och jag kan därför med stor sannolikhet konstatera att kontaktblecken var oxiderade, det är ju mycket svaga strömmar det handlar om. Prova alltså denna enkla åtgärd om ni har drabbats av samma problem. Kontaktstycken på Fiat och Ducato är lite kända för dålig kvalite så det finns säkert andra tjyvfel som kan härledas till dessa.
Jag själv har en längre tid drabbats av att min motor ibland vägrar starta, detta hände alltid vid sämsta tänkbara tillfälle t ex nu senast utanför bilprovningen när jag skulle in på besiktning med husbilen.
Till vänster på instrumentpanelen finns en gul signallampa som indikerar startspärren, den ska slockna innan motorn går att starta. När den slocknar har systemet känt av att nyckeln som är i tändningslåset är den rätta och motorn går att starta, om man försöker starta när lampan är tänd nöter man bara på startmotor och batteri men motorn vägrar att starta. Efter lite efterforskningar visade det sig att runt själva tändningslåset finns en ringformad antenn som tar emot information från nyckeln och som sedan ger signal till styrsystemet om att släppa startspärren, detta påverkar i sin tur stoppsolenoiden. En duktig mekaniker jag ofta anlitat förklarade att det är antennringen som har pajat, men att den är svår att få tag på, kolla på nätet sa han. Jag kollar, och mycket riktigt, fr.o.m. årsmodell 2006 verkar den finnas men inte till äldre modeller som min 2004. Det är nu det positiva inträffar. Jag tar bort plastkåporna rund rattstången och hittar igen den ringformade antennen. Från denna leder en par decimeter lång kabel till ett kontaktstycke som går ta isär. Jag tar en rövare och tar isär kontaktstycket och sprutar lite 5-56 sprej i de båda kontaktdelarna och sätter ihop dem igen. Efter detta har aldrig felet återkommit och jag kan därför med stor sannolikhet konstatera att kontaktblecken var oxiderade, det är ju mycket svaga strömmar det handlar om. Prova alltså denna enkla åtgärd om ni har drabbats av samma problem. Kontaktstycken på Fiat och Ducato är lite kända för dålig kvalite så det finns säkert andra tjyvfel som kan härledas till dessa.