• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

startreglage på gasolkylskåp hur funkar det

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Fråga om bilden nedan. Detta är Gasolskylskåpets startarmatur om någon känner igen den och kan saker om detta.

Jag ringar in de två kontakterna med röd färg som går till väljar-vreded som man väljer Gas/230v/12V.
väljar-vreded har haft ärg inuti och jag fick råd av verkstaden att vrida Gas/230V fram och tillbaka typ 20 gånger när gasen stänger av.
De två med färg röd inringade kontakterna ska då igen fungera(jag tror de får en svag ström) så att gasen fortsätter flöda och kylskåpet funkar som det ska.
Nu funkar inte längre denna "hack". Jag har med 4-5 mån mellanrum behövt göra detta men nu går det inte längre.

Jag tänkte innan jag handlar nytt kylskåp(20 år gammalt) se om jag kan bygga om det så det bara går på Gasol genom om kortsluta dessa två med färg röd inringade kontakterna, så att skåpet funkar ett tag till.
Vad göra?
Kan man med någon ström förse dessa två med färg röd inringade kontakterna med spänning och i så fall hur, så att kylskåpet "tror" att väljar-vreded som man väljer Gas/230v/12V, står på Gas??

Mountings-Compact-for-Dometic-Refrigerators--Gas-Electric--1500-mm--No.-241219020-5-500x500.jpeg




 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
NU hände det grejer jag gjorde rent de två guld-färgade kontakterna till vänster på bilden och vips så funkar kylskåpet. Gjorde rent på båda sidor, både på väljar-vreded som man väljer Gas/230v/12V och på bilden. Hmm, tror jag löste problemet själv :p. Tips om detta är bra om någon kan detta bättre?
 
Toppen