• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nu har jag fått ett problem med min Fiat Multijet120 -11. Efter byte av startbatteri startar inte bilen. Laddade det gamla batteriet och bytte tillbak men det hjälpte inte. Det enda som händer är att det klickar i något relä i instrumentbrädan och det rycker lite i hastighetsmätare och varvräknare. Jag har kollat anslutningar till batteriet och det är bra kontakt. Batterispänningen är 12,9V. Någon som har en teori om vad som har hänt?

 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har kollat jordkabeln till chassit och krocksensor nu och det verkar ok.
Att man aldrig lär sig.. man ska ju inte laga det som inte är trasigt men jag tyckte att mitt gamla batteri kändes lite trött efter nio år. Ersatte det med ett annat begagnat batteri och då började problemen. Satte tillbaka det gamla som tidigare fungerade men det hjälpte inte. Har beställt ett nytt startbatteri nu men tvivlar på att det är det som är problemet, vi får se.
 
Senast ändrad:

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Har kollat jordkabeln till chassit och krocksensor nu och det verkar ok.
Man ska ju inte laga det som inte är trasigt men jag tyckte att mitt gamla batteri kändes lite trött efter nio år. Ersatte det med ett annat begagnat batteri och då började problemen. Satte tillbaka det gamla som tidigare fungerade men det hjälpte inte. Har beställt ett nytt startbatteri nu men tvivlar på att det är det som är problemet.
Jag vet imte om det gäller alla Fiat bildelar men någon gång vill jag minnas att jag hört/läst att man inte får vrida på tändningsnyckeln när det inte finns något startbatteri inkopplat , då aktiveras någon form av startspärr. Lösningen tror jag dessvärre är transport till Fiatverkstad.
 

ronny6210

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
17268
Medlemskap
2024
Har varit med om att startmotorn hamnar i ett läge så drevet inte går i svänghjulets kuggar.
Då har det hjälp med att vrida motorn.
Felet visar sig med att det bara klickar när man vrider på startnyckeln & sen händer inget mer.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Du brände inga utav dom stora säkringarna som sitter på pluspolen när du skiftade batteri, lätt gjort kolla dom först mät dom helst med en multimeter så att du är säker på att dom är hela . lycka till.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ja, säkringarna vid pluspolen är hela.
Kollade spänningen igen efter nytt startförsök och den var då bara ca. 10V så det är troligen batteriet som nu är helt slut. Har beställt ett nytt så det är nog bara att invänta till det kommer.
Tack alla för era tips och förslag.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är båda batterierna dåliga?
Koppla på startkablarna från någon annan bil och testa så ser du ju om du får
bättre respons när tändningen slås på.
10Volt är dåligt om bara tändningen är påslagen. Kortslutning i en cell brukar bete sig så.
Skumt att det hände precis när du bytte batteri men allt kan ju hända.
Hur var det med halvljuset då? Fungerar det eller lyser det svagt.
Ser du ingen svaghet så blinka med helljuset. Testa att mäta samtidigt på batteriet så ser du
om batteriet gör samma sak som med tändningen påslagen.
Lycka till och hoppas att ett nytt batteri löser ditt problem.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Ja det verkar som att båda batterierna är dåliga. Halvljuset lyser svagt. Husbilen är avställd så jag inväntar det nya batteriet och testa mer då. Tack för all hjälp.
 
Toppen