• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smedbergs

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
4015
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Ford Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: Ford Tansit 2,2 l-TDCI 103 kw
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt k 500
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har startproblem jag vrider på tändningen men ingenting händer. Jag har bytt startbatteri samt kopplat bort bodeldbatteriet utan resultat. När jag vrider på nyckeln så sjunker spänningen i batteriet. Bilen har stått ute hela vintern men med 230 V inkopplad.

F

F.d. 29925

Guest
Med hänsyn till bilens ålder borde det egentligen inte vara något fel på batteriet men efter din beskrivning kan det faktiskt vara så att det är batteriet som är kass.
Bästa sättet att kontrollera är med en s.k. batteritestare.

(kan naturligtvis även vara andra felmöjligheter)

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Var mäter du när du säger att spänningen sjunker? Direkt på batteripolerna ? Om inte då kan du ha en dålig anslutning antimgen vid batteripolerna eller till chassiet eller anslutningen på startmotorn. Kolla att kopparflätan mellan chassie och motorblocket.
Om spänningen sjunker (<10v) om du mäter direkt på batteripolerna när startmotorn kopplar in (=försöker) är batteriet kass.
// Göte J

Smedbergs

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
4015
Medlemskap
2025
Hej Jag mäter direkt på batteripolerna, när jag slår på tändningen så går det ner från 12,35 V till 11,68 förmodligen ingen fara. Jag har mätt mellan motorblock och chassi och får kontakt.

Smedbergs

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
4015
Medlemskap
2025
Hej

Göte och Decker Nu har jag fått igång motorn, det kan ha varit någonting med startmotorn för jag drog och ryckte i anslutningarna tack för visat intresse
Hälsningar Bengt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen