• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

startproblem mb608

F

F.d. 14324

Guest
Sv: startproblem mb608

Hej Koppa, trist när det inte fungerar och det finns nog en hel del saker som kan göra så startmotorn inte fungerar men du skulle kunna kolla några enkla saker först.

Har du bra kontakt till jorden mellan motorn och chassit? en snabbtest man kan göra är att provisoriskt ansluta en startkabel mellan motor och chassi och prova om det blir nån skillnad.

Man kan knacka lite på startmotorn med en hammare och det händer att de börjar fungera om de bara har kärvat ihop, skulle startmotorn börja fungera efter några hammarslag så kan man nog inte säga att den är lagad utan det är nog dags att se över den.

Hjälper inget av detta så är det dags att kolla upp så att du har spänning fram till startmotorn, på den grova kabeln från batteriet ska det finnas spänning hela tiden och den klena kabeln ska ha spänning när du vrider nyckeln till start, eller trycker på startknappen.

Detta kan du nog se som de första stegen i felsökningen och jag har en liten fråga, klickar det nåt i startmotorn eller är den tyst?
Du skriver att batterierna är fulla så jag utgår från att de är bra. :)

mvh jocke

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: startproblem mb608

MB 608! Är det inte en sån som har en 12/24 omkopplare? Brukar sitta vid "insteget" Det kan vara fel där. Jordningen från ett av 12v batterierna kopplas, vid start, ihop med plus från andra batteriet, vilket ger 24v vid pluspolen på förstnämda batteri. Lyssna efter klick från omkopplare. Har för mig att relät i omkopplaren har en jordning i en fästbult. Om det nu är det systemet, så måste båda batterierna vara fullt OK. Annars så kan det naturligtvis vara fel på startmotorn.

Toppen