• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Startproblem elfel

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Har en Niesmann Arto 08 med Ducato 3,0 (2007). Körde senast i mitten av januari. Skulle ta en tur 2 veckor senare. Hade haft bilen på laddning ett dygn. När jag kommer ut och vrider på nyckeln tänds alla lampor upp på instrumentbrädan, som vanligt, men i startläget händer inget. Inte ens ett klick!

Noterar att glödstiftstråden på instrumentbrädan tänds och släcks (normalt) men tänds igen och börjar blinka. Läser i manualen att blinkande lampa indikerar något elfel och att man ska kontakta verkstad. Jag ringer 3 verkstäder varav 2 är auktoriserade på Fiat. De tipsen jag får är att kolla batterianslutningarna, kolla jordflätan och knacka på solenoiden. Jag gör allt detta. Ingen skillnad. Glödtråden blinkar och inte ett liv när jag vrider till startläget.
Kopplar in ett annat batteri. Ansluter via gods och plus-anslutning i motorrummet. Då, helt plötsligt, går startmotorn runt men väldigt trögt - 3-4 varv. Jag kör runt några gånger. Bilen startar inte. Tänker att det ändå är problem med ordinarie startbatteri. Kanske är kortis i någon cell.

Köper nytt AGM 95 Ah på Biltema. Laddar med ny CTEK-laddare. Slänger ut mitt gamla startbatteri och kopplar in det nya och vrider på nyckeln. Inte ett liv. Inte ett klick. Samma problem!!. Glödtrådslampan tänds, släcks, tänds igen och börjar blinka. Alla övriga lampor på instrumentbrädan tänds och släcks som de ska.

Kopplar in ODB-läsare. Inga felkoder! Lånar grannens nyladdade batteri och kopplar in via plus-anslutning i motorrummet och minus direkt på motorn som tidigare test. Vrider på nyckeln. Startmotorn rör sig jättetrögt - som tidigare - men motorn går inte igång.

Mäter spänning mellan plusanslutning direkt på startmotorn och minus på motorn. Visar samma som pol-spänning 12,7 V.

Plockar bort startmotorn. Provkör hos vänlig granne med varmgarage. Solenoiden slår till och den snurrar på bra. Drar isär den och kollar kolen. 4 kol. Ser bra ut. Startmotorn ser ren o snygg ut. Lätt att ta isär. Verkar inte vara något problem med den.

Motorn går alltså runt väldigt trögt och sakta när jag kopplar in ett extra nylagat batteri (har prövat tre olika) via anslutning i motorrummet men när jag bara använder ordinarie nya batteri som sitter på plats, händer inget. Har i dessa lägen kopplat minus till ett fäste på motorn för att gå förbi sista jordflätan

Glödtråden fortsätter att blinka. Jag har kollat säkringar för glödning och motorstyrning. De är ok. Finns det andra komponenter i reläbox eller något annat jag missat att kolla??
Är bara teknisk amatör men har goda grannar som kan mer än jag.
 

Elhobby

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17470
Medlemskap
2024
Hej Segla IF! Uppe på batteripolklämma plus sitter tre säkringar med mutterförband, som kan skaka loss och orsaka glapp, d.v.s. förmåga att leda rätt ström till insprutningspump, förvärmare och startmagnet på startmotor, samt instrument och larmindikering under ratten.

Lärstad den 23 februari 2019
Elhobby kvalitetssäkrar i rum och tid producerat resultat (budskapet) ovan.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Får du 12,7V under belastning? Har varit ute för att det har ärgat inne i kabelskorna i matarkabeln till startmotorn. Tillverkade en ny kabel och lödde fast kabeln istället för att klämma kabelskon.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Förmodligen är huvudsäkringen till startmotorn trasig, sitter som sagt vid batteriet kolla upp den.
Det är för klen kabel dessutom ifrån motorrummet när du kopplar på ett extra batteri, mät över säkringarna vid batteriet så hittar du nog felet.
 
F

Fd.16159

Guest
Har råkat ut för att fått kraftig oxidering i pluskabeln mellan batteri o startmotor. Oxideringen satt i anslutning till batteripolskon och doldes av kabelisoleringen.
Mätning av spänningen mellan batteripol plus och startmotorns plus kan ge vägledning om du har stort spänningsfall fram till startmotorn
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Tack snälla för era svar. Så tacksam för all hjälp från kunniga husbilsvänner.
Nu fick jag förnyat hopp och kan jobba vidare under morgondagen.
Jag återkommer med rapport snarast.
//Börje
 

Segla IF

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
17361
Medlemskap
2024
Hittade säkringarna som satt vid plus-polen (2 st). Båda var hela. Fortsatte undersöka plus-sidan. Kopplade ett batteri till plus direkt på startmotorn och minus på fäste på motorn. "Tjuvkopplade" med skruvmejsel nere på startmotorn. Motorn går runt. Prövar både med tillslagen och avslagen tändning. Samma resultat. Motorn drar runt väldigt trögt. Prövar även med Biltemas booster (150 Ah) kopplad via externt batteri. Samma dåliga resultat. Glödtrådslampan blinkar envist.

Återstår att kolla jordsidan igen. Startbatteriet sitter inne i bilen under golvet vid förarplats i en balja. Skyddat läge. Från minus går en kabel till chassiet. Allt ser perfekt och rent ut. Lossar kabeln och kollar anslutningarna. Ser bra ut. Testar med grov startkabel till chassit istället. Ingen skillnad. Återstår en kort jordfläta som går från chassit inne i motorrummet till godsanslutning på motorn. Trångt som vanligt förstås. Får loss kabeln. Anslutningen på chassit ser bra ut. Däremot är anslutningen på motorn aningen anfrätt. Går på med stålborste, smärjelduk och polfett. Återmonterar kabeln och går in i bilen för mitt sista försök. Sen är idéerna slut. Vrider på nyckeln och bilen går igång!! Otroligt!!

Jordflätans anslutning kan inte underskattas. Den såg inte så illa ut men hade tydligen helt avgörande betydelse.

Tack än en gång för er support och era tips.
 
F

Fd.16159

Guest
Hittade säkringarna som satt vid plus-polen (2 st). Båda var hela. Fortsatte undersöka plus-sidan. Kopplade ett batteri till plus direkt på startmotorn och minus på fäste på motorn. "Tjuvkopplade" med skruvmejsel nere på startmotorn. Motorn går runt. Prövar både med tillslagen och avslagen tändning. Samma resultat. Motorn drar runt väldigt trögt. Prövar även med Biltemas booster (150 Ah) kopplad via externt batteri. Samma dåliga resultat. Glödtrådslampan blinkar envist.

Återstår att kolla jordsidan igen. Startbatteriet sitter inne i bilen under golvet vid förarplats i en balja. Skyddat läge. Från minus går en kabel till chassiet. Allt ser perfekt och rent ut. Lossar kabeln och kollar anslutningarna. Ser bra ut. Testar med grov startkabel till chassit istället. Ingen skillnad. Återstår en kort jordfläta som går från chassit inne i motorrummet till godsanslutning på motorn. Trångt som vanligt förstås. Får loss kabeln. Anslutningen på chassit ser bra ut. Däremot är anslutningen på motorn aningen anfrätt. Går på med stålborste, smärjelduk och polfett. Återmonterar kabeln och går in i bilen för mitt sista försök. Sen är idéerna slut. Vrider på nyckeln och bilen går igång!! Otroligt!!

Jordflätans anslutning kan inte underskattas. Den såg inte så illa ut men hade tydligen helt avgörande betydelse.

Tack än en gång för er support och era tips.
Lite envishet, inte ge upp, försöka tänka logiskt och lyckas, ja det ger självförtroende och nästa gång vet man att det här fixar jag.
Bosse
 

Elpeter

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Gävle
HBK-Nr
27116
Medlemskap
2026
Hej hade problem med trög startmotor på fiat neiesmann arto årsm 2011 3.0. Mätte spänning mellan kaross och motor (alltså minus till minus) med multimeter under startsekvens ,fick en spänning på 2,5v gjorde rent från oxid på jordflätan satte även dit en extra fläta och spänningsfallet försvann , men startmotorn gick lika trögt i alla fall. Såg att de fanns oxid vid bultarna som fäster startmotorn i motorn , lossade , gjorde rent bultar och anläggnings ytorna för bultarna . obs Bultarna satt ordentligt dragna . Hör och häpna de blev bra fart på startmotorn .
Sköönt
hoppas det kan hjälpa nån
El peter
 
Toppen