Kristina & Janne
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2.3
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 Multijet 130hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: Rapido 776FF
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Motor
Köpte bilen ny i början av Juli 2010.
I Juli på hög höjd vid Trollstigen i Norge var den svårstartad en morgon. Lät som om den gick på en cylinder och så rök den en del. Efter ca 15min med omstarter så började den gå rent.
Hem från Norge var det inga problem. Tror att vi campade på lägre höjd än vid foten av trollstigen de övriga dagarna.
Veckan efter åkte vi till Danmark en vecka. Inga problem alls.
Har kört den hemikring en del under 2010. Inga problem. Hemma är ca 85 m.ö.h.
I år, 2011, åkte vi till Tyskland. Problemen började då vi campade på över ca 400 m.ö.h. Bilen lät som om den gick på en cylinder. Den rök enormt, så vi kunde inte låta den gå på tomgång utan att gasa ihjäl alla runt ikring. Inte heller svarade den på gaspådrag. Alla lägen på gasen från ingen gas till full gas gav samma resultat som ingen gas alls.
Fick starta om den flera gånger och låta den gå en så pass kort stund varje gång att det inte rök för mycket. Efter ca 15 minuter så började den plötsligt gå rent.
Hela dagarna i Tyskland gick den perfekt utom mornarna då vi campat på lite höjd. Vädret var ofta soligt och varmt, runt 25 grader.
Då vi var i Tyskland campade vi vid ett tillfälle nära en FIAT-verkstad. De kom ut till campingen och kollade bilen. De sa att EGR-ventilen var felaktig. De lossade en slang från densamma och täpte till den med en skruv. Därefter gick bilen felfritt.
Hemma beställde vi tid på verkstad där de testade bilen. EGR-testerna visade flera fel och de bytte ut ventilen. Det är ca 2 veckor sedan.
Förra veckan fick jag köra husbilen till jobbet, totalt 10 mil dagligen. Den gick felfritt utom en eftermiddag hem från jobbet då den under 5 sekunder trilskades. Trodde det var en tillfällighet. Jobbet ligger på ca 35 m.ö.h. om nu höjden skulle ha betydelse.
Nu i helgen var jag vid Laxsjöarna runt Laxå. Regnig natt men det ligger inte speciellt högt. Gissar på 100m eller så. På morgonen så startade den och lät OK, ingen rök. Då jag skulle åka iväg så reagerade den inte på gasen igen. Samma problem som tidigare med skillnaden att den inte lät som enbart en cylinder och inte rök något. Efter ca 5 minuter började motorn gå igen.
Någon som har en gissning om felet? Jag ska beställa tid igen. Men om det är något annat som förstör EGR-ventilen så vore det bra att veta, för nu blir det inget mer åka förren nästa sommar.
Chassiemodell: Ducato 2.3
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 Multijet 130hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: Rapido 776FF
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Motor
Köpte bilen ny i början av Juli 2010.
I Juli på hög höjd vid Trollstigen i Norge var den svårstartad en morgon. Lät som om den gick på en cylinder och så rök den en del. Efter ca 15min med omstarter så började den gå rent.
Hem från Norge var det inga problem. Tror att vi campade på lägre höjd än vid foten av trollstigen de övriga dagarna.
Veckan efter åkte vi till Danmark en vecka. Inga problem alls.
Har kört den hemikring en del under 2010. Inga problem. Hemma är ca 85 m.ö.h.
I år, 2011, åkte vi till Tyskland. Problemen började då vi campade på över ca 400 m.ö.h. Bilen lät som om den gick på en cylinder. Den rök enormt, så vi kunde inte låta den gå på tomgång utan att gasa ihjäl alla runt ikring. Inte heller svarade den på gaspådrag. Alla lägen på gasen från ingen gas till full gas gav samma resultat som ingen gas alls.
Fick starta om den flera gånger och låta den gå en så pass kort stund varje gång att det inte rök för mycket. Efter ca 15 minuter så började den plötsligt gå rent.
Hela dagarna i Tyskland gick den perfekt utom mornarna då vi campat på lite höjd. Vädret var ofta soligt och varmt, runt 25 grader.
Då vi var i Tyskland campade vi vid ett tillfälle nära en FIAT-verkstad. De kom ut till campingen och kollade bilen. De sa att EGR-ventilen var felaktig. De lossade en slang från densamma och täpte till den med en skruv. Därefter gick bilen felfritt.
Hemma beställde vi tid på verkstad där de testade bilen. EGR-testerna visade flera fel och de bytte ut ventilen. Det är ca 2 veckor sedan.
Förra veckan fick jag köra husbilen till jobbet, totalt 10 mil dagligen. Den gick felfritt utom en eftermiddag hem från jobbet då den under 5 sekunder trilskades. Trodde det var en tillfällighet. Jobbet ligger på ca 35 m.ö.h. om nu höjden skulle ha betydelse.
Nu i helgen var jag vid Laxsjöarna runt Laxå. Regnig natt men det ligger inte speciellt högt. Gissar på 100m eller så. På morgonen så startade den och lät OK, ingen rök. Då jag skulle åka iväg så reagerade den inte på gasen igen. Samma problem som tidigare med skillnaden att den inte lät som enbart en cylinder och inte rök något. Efter ca 5 minuter började motorn gå igen.
Någon som har en gissning om felet? Jag ska beställa tid igen. Men om det är något annat som förstör EGR-ventilen så vore det bra att veta, för nu blir det inget mer åka förren nästa sommar.