• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

F

F.d. 30146

Guest
Hej!

Ja som rubriken säger, hur/vad "driver" knappen så att tändning av kylskåpet tänds om man kör på gas?

Så här ligger det till- jag har äntligen fått tag på ett kylskåp:yes:, kylskåpet är visserligen begagnat, men fungerar alldeles utmärkt på gas och 220V, det kan även drivas med 12V, men jag har inget behov att koppla in skåpet på just 12V.
Och eftersom jag har kylskåpet löst ute i garaget, kan jag se att från den "tändknapp som "startar/ger gnista", där finns det två elkablar på baksidan av knappen, och då är frågan, är kablarna kopplade till antingen 220V eller 12V, eller vad är funktionen med dessa två kablar?

vägkung
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Vet inte hur elkunnig du är, men troligen behövs det väl en matning fram till knappen, och sen en tändtråd från knappen till själva tändaren.. Rätt övertygad om att det hela går på 12V.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej!

Ja alltså- de kablar jag kan se är alltså inte lösa på något vis, på 220V:s kabeln sitter det dessutom en vanlig kontakt (original), 12V:s kabeln har inget kontaktstycke.
Kablarna från tändknappen är en jordkabel, och den andra (vit) går in i "pannan", så inga kablar är klippta.

Dessutom har jag en fråga angående skorstenen på kylskåpet- där slangen/röret ska gå på ser ut som ett T, fast "överliggaren på T:et lutar, och det rör som lutar är öppet i båda ändar, så på vilken del av den lutande delen på röret ska slangen träs på?

vägkung
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Enklaste sättet är väl att ladda ner intallationsbeskrivnigen från Dometics hemsida.
Där kan man nog få fakta om både inkoppling av el samt hur skorstenen ska monteras.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej!

Nu har jag googlat en del, och vad jag hittils har fått fram är tändningen av piezotyp, och vad betyder det i sammanhanget (mina frågor)?
vägkung
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej
En kolega till mig har ett gas/12 kylskåp till båt som vi skulle koppla in och det visade sig att 2 12 voltskablar gick till en gnisttändare,var bara att ansluta till 12 volts batteri å skruva på gasen samt hålla in start knappen så började det gnistra av sig själv å då tändes gas lågan och gnist tändaren slutade allstra gnista
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Piezoelektrisk tändning innebär att när du trycker in knappen smäller den till en packe med kristaller som har den egenskapen att utsätts det för ett tryck så uppstår en spänning över dem. De där två kablarna du ser går från vardera ändan av kristallpacken och leder till ett gnistgap som sitter så att gasen antänds. Det skall således inte till någon yttre spänningsanslutning Samma sorts tändning används i små gaständare som man köper för drygt 10:-.
Här kan du läsa mer om piezoelektricitet. Piezoelektricitet - Wikipedia
// Göte J
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej!

Tack Göte J för ett mycket bra svar, med dig på forumet behövs inte wikipedia:D . Nu ska här kopplas i det "nya" kylskåpet:yes:
Jag ska "bara" tänka ut hur slangen från "avgasröret" skall dras, men det ordnar sig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

...
Dessutom har jag en fråga angående skorstenen på kylskåpet- där slangen/röret ska gå på ser ut som ett T, fast "överliggaren på T:et lutar, och det rör som lutar är öppet i båda ändar, så på vilken del av den lutande delen på röret ska slangen träs på?

T:et är toppen på skorstenen och ska hindra vatten från att rinna ner till brännaren. Funkar som en vanlig vedspis-skorsten. Om instruktionen inte säger annat så ska där nog inte sitta en slang. Det gör det inte på vår kyl.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej!

Om nu T:et ska förhindra att vatten ska rinna ner i brännaren, förutsätter det ju att T:et sitter utanför väggen på husbilen, annars har man ju ett kraftigt läckage av vatten in i det utrymmet där kylskåpet står, eller är det nåt jag inte förstår nu igen.:swoon:

T:et på mitt kylskåp sitter direkt i anslutning på brännaren, och om jag sätter kylskåpet i det utrymme som det gamla stod i (som även det kylskåp som satt i från början gjorde) kommer ju värmen och avgaser att gå direkt ut i själva utrymmet bakom kylskåpet.

Jag ser att originalkylskåpet haft ett "veckat plåtrör" som fungerat som avledare för värme och avgaser, någon ägare innan mig har kapat av det någon centimeter innanför väggen (det sitter en liten stump kvar), det "veckade plåtröret" är av typen att "böjligt plåtrör" och det sitter alltså fästat i ventilationen på väggen.

Visserligen kommer T:et ganska nära ventilationsgallret (c:a 2 dm), och i själva utrymmet finns det vebtilationshål i golvet (med galler) så cirkulationen av friskluft är det nog inga problem med, men det känns som att man vill leda bort värme och avgaser ut ur själva utrymmet, för att inte tala om inne i själva bodelen.

vägkung
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Det "normale" i dag er at avgassen slippes ut i rommet bak kylen. Rundt kylen skal det da holdes gasstett mot bodelen. Det gamle galleret med flexslange ble for endel vogner og biler koblet til i stedet for T-stykket. Problemet med denne ble en munning pa utsiden av bilen som ble varm nok til at en kunne bli brannskadet - vet ikke om denne losningen er lovlig lengre.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Gasol och miljö - källa: Sievert
[FONT=Akzidenz-Grotesk Std Bold,Akzidenz-Grotesk Std Bold][FONT=Akzidenz-Grotesk Std Bold,Akzidenz-Grotesk Std Bold]Gasol är en giftfri gas utan skadliga tillsatser.

Den förorenar inte luft eller vatten
[/FONT][/FONT]. Vid förbränning bildar gasolen inga skadliga avgaser, bara koldioxid och vattenånga. Gasen förorenar inte vatten, den sotar inte, den är inte frätande och den angriper inte järn eller andra metaller. Den innehåller varken bly eller tungmetaller och är giftfri. Med andra ord är gasol ett miljövänligt bränsle. Enda tillsatsen är ett starkt luktämne som fungerar som varningssignal för läckande gas. Själv är gasol i sig nämligen helt luktfri.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej!

Tack för alla vänliga svar och råd å tips.

Knut- jag monterar in ett kylskåp som är av annan modell (nyare), jag kan pga att utformningen i det utrymmet skåpet ska stå inte få det tätt ut mot själva bodelen.

Och visst blir det varmt kring ventilen, jag har ägt husvagnar tidigare så det har jag märkt, fördelen med det här gallret är att det ej sitter monterat lågt, det sitter snarare i ögonhöjd.

Och visst förstår jag att all värme inte kommer att gå ut i ventilen, men så mycket som möjligt vill jag leda ut.

Tack till Gunilla och Kent för uttömmande beskrivning av gasolens icke giftighet vad gäller avgaser:yes:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej igen!

Angående koldioxid som bildas vid förbränning av gasol enligt wikipedia, låter inte så giftfritt, kolla speciellt denToxikologiska informationen

kolla här-http://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxid
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Ja, men samtidigt är restprodukten från förbränningen av syre i vår kropp också koldioxid, vår utandningsluft innehåller med andra ord en viss mängd koldioxid.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Startknapp på Dometic kylskåp, "drivs med el"??

Hej!

Absolut, men det var enkelt att leda bort avgaserna från kylskåpet. Verkar onödigt, om inte annat, att dra i sig koldioxid om man kan slippa, eller i vart fall minimera förekomsten av koldioxid, kanske jag är försiktig i överkant, och då får det vara så.

Jag har nu klarat av att montera i kylskåpet i husbilen, utrymmet skåpet står i var inte avpassat för den modell jag har, jag fick bygga om lite i själva utrymmet för att få plats.
Gasreglagen fick flyttas uppåt, elen fick dras om, annars skulle skåpet ha klämt på ledningarna, men nu sitter det där, och bäst av allt, det fungerar som det ska, jag struntade i att koppla skåpet på 12V, jag hade ändå aldrig tänkt köra det på 12V.:yes:
 
Toppen