• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Startbooster/Starthjälp

Status
Stängd för vidare inlägg.

charlie07

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
14147
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2,3 L, årsmodell 2019. Mitt startbatteri laddar ur sig vintertid, oklart varför.
Nu till mina frågor;
1. Kan jag använda en startbooster för att starta bilen? (T.ex. Noco GBX45).
2. Måste startboostern kopplas via motorrummet? Eller kan jag koppla direkt på batteriet?
3. Kablarna på en startbooster är väldigt korta och räcker inte för att koppla in i motorrummet. Kan kablarna förlängas?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en Fiat Ducato 2,3 L, årsmodell 2019. Mitt startbatteri laddar ur sig vintertid, oklart varför.
Nu till mina frågor;
1. Kan jag använda en startbooster för att starta bilen? (T.ex. Noco GBX45).
2. Måste startboostern kopplas via motorrummet? Eller kan jag koppla direkt på batteriet?
3. Kablarna på en startbooster är väldigt korta och räcker inte för att koppla in i motorrummet. Kan kablarna förlängas?
Du kan koppla direkt på startbatteriet. Men det är väl enklare att förlänga startboosterns kablar något och koppla via kopplingspunkterna i motorrummet.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Kolla instruktionsboken och sök på jump start. Det finns säkert några kontaktställen i anslutning till motorn där du kan koppla starthjälpen på.
Det är samma kontaktställen som man kopplar startkablarna på.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Som de andra redan skrivit, antigen direkt på batteriet.
Eller på anslutningspunkterna i motorrummet.
Har egentligen ingen större betydelse.

Den Noko’n du nämner, ska fungera alldeles utmärkt.
 
Senast ändrad:

charlie07

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
14147
Medlemskap
2024
Hej, rör det sig om att den bara kan stå några dagar eller någon vecka, eller rör det sig om flera veckor eller mer innan det börjar att sina för att klara start.

M.v.h. JANKRO.
Oftast rör det sig om veckor. Jag försöker starta upp bilen ca. 1 g/månad.
Numera tar jag bort minuskabeln vilket jag inte gjorde innan.
 

charlie07

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
14147
Medlemskap
2024
Kolla instruktionsboken och sök på jump start. Det finns säkert några kontaktställen i anslutning till motorn där du kan koppla starthjälpen på.
Det är samma kontaktställen som man kopplar startkablarna på.
Allt det där vet jag, min fråga var bl.a. om jag kan förlänga boosterns korta kablar utan för stor erffektförlust för att räcka till mellan kontaktställena.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Allt det där vet jag, min fråga var bl.a. om jag kan förlänga boosterns korta kablar utan för stor erffektförlust för att räcka till mellan kontaktställena.
Du behöver kanske inte förlänga dem? Kablarna i iofs korta, men det är inte så stort avstånd mellan kopplingspunkterna i motorrummet. Skulle kunna räcka. Är det för kort kan du kanske jorda närmre plusblecket.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Oftast rör det sig om veckor. Jag försöker starta upp bilen ca. 1 g/månad.
Numera tar jag bort minuskabeln vilket jag inte gjorde innan.
Ok, då är du ju uppe, lite beroende på vad som drar underhållsström m.m, i alla fall normat många veckor där många bilar börjar svikta, och med ett något försvagat batteri och kallt dessutom? så verkar det nog rätt normalt. Jag tänkte på om det bara gick någon vecka eller tio dagar, för då är det absolut något som tar onödigt mycket.
Men om du använder en startboster för att kunna starta bilen bara ibland under vintern, så behöver ju startbatteriet rätt lång laddning via generatorn om det skall hämta upp sig skapligt av enbart den, efter att inte orkat med underhållsström och en start.

Du vet väl kanske men det finns ju ett helt släkte med NOCO nu för tiden och prisbilden skall skilja rätt mycket för en del är rätt gamla nu. Inte för nya funktioner som man troligen inte behöver när man bara skall ha den till starthjälp ibland hemma. Men även om det är litiumbatterier i dem så kan nog kanske en del legat rätt länge på lagerhyllan numera. PLUS, HD, PRO, X. m.m.

M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen