• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startbatteriladdning via Victron Orion-TR Smart ?

uffej

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
30808
Medlemskap
2025
Jag har en fråga om att ladda min husbils startbatteri och mitt bodelsbatteri via solceller.
Använder mig av Victron MPPT 75 -15 laddningsregulator och planen är att ansluta Orion-TR Smart 12 | 12 - 18 för att ladda startbatteriet.

Jag bifogar en ritning av min plan för detta.......

Kommentarer mottages gärna om det är möjligt att koppla komponenterna enligt ritningen

Bilagor

• Laddningsschema.pdf
    39,9 KB · Visningar: 93

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har fået koblet så 230V, solceller og generator lader bodelsbatteri. Og så har jeg en DC/DC, der lader fra bodelsbatteri til startbatteri. Jeg har en afbryder, så jeg kun har den ladning på startbatteri om vinteren, når husbilen står stille, da der er flere ting der bruger stand by strøm fra startbatteriet.

Se vedhæftede. (jeg har ikke indtegnet + og - , men bare skitseret systemet.

Bilagor

• 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 46

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har en fråga om att ladda min husbils startbatteri och mitt bodelsbatteri via solceller.
Använder mig av Victron MPPT 75 -15 laddningsregulator och planen är att ansluta Orion-TR Smart 12 | 12 - 18 för att ladda startbatteriet.

Jag bifogar en ritning av min plan för detta.......

Kommentarer mottages gärna om det är möjligt att koppla komponenterna enligt ritningen
Jag har kopplat på samma sätt fungerar utmärkt, jag har endast en solpanel, med två i serie som du har får du bättre laddning.

Toppen