• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

startbatteri - status?

F

F.d. 24435

Guest
Startade upp bilen för första gången idag efter vintervilan. Hade tagit bort batteriskorna, satte dessa på plats men kunde inte starta bilen. Startkablar mellan Volvon och HB'n i 5 minuter, startade direkt. Lät bilen stå på tomgång i ca 40 minuter. Batteridisplayen i panelen visade att både startbatteri och bodelsbatteri hade över 13/14 volt när motorn var igång. Stängde av motorn och försökte starta den igen, tji den! Nu visade displayen bara 12 volt. Kan det vara så att bilen borde varit igång längre för att batteriet skulle kunna laddas upp eller är det så att laddningen fungerar men batteriet är kass, tar inte emot laddningen??
Vill ju kunna komma ut med HB'n nu, det kryper i HB-tarmen!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: startbatteri - status?

Har tummen mitt i handen och den andra handen är på andra sidan atlanten!! Hade inte satt fast batteriskorna ordentligt. När det var gjort startade bilen perfekt. Batterierna var i perfekt skick efter den långa kalla vintern!!!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: startbatteri - status?

Har tummen mitt i handen och den andra handen är på andra sidan atlanten!! Hade inte satt fast batteriskorna ordentligt. När det var gjort startade bilen perfekt. Batterierna var i perfekt skick efter den långa kalla vintern!!!


Vanligt fel på Fiat då det är riktigt bökigt att dra fast polerna rejält.....särskilt plus-polen som sitter halvvägs in i bodelen... ha ha ha
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: startbatteri - status?

Vanligt fel på Fiat då det är riktigt bökigt att dra fast polerna rejält.....särskilt plus-polen som sitter halvvägs in i bodelen... ha ha ha

Felet kan nog uppfattas som vanligt när man står där med dåliga verktyg som du nog verkar ha. Allt går inte med skiftnyckel.

Men med rätt verktyg är det problemfritt.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: startbatteri - status?

Felet kan nog uppfattas som vanligt när man står där med dåliga verktyg som du nog verkar ha. Allt går inte med skiftnyckel.

Men med rätt verktyg är det problemfritt.

Ha ha ha....nja, det är den där stora fyrkantiga dosan med alla säkringar och inkluderad + pol som är lite krånglig att få dit. Blir trångt när man skall stoppa in hela huvudet och armarna, iaf i en helintegrerad bil!

Skiftnyckel.....= Hobby-svarv, till och med en förlamad kan lyckas göra något runt med en sådan =)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: startbatteri - status?

Varning

Vid anslutning avbatteriet.
Anslut alltid först + polen.
Gör man tvärtom finns risken att man rör vid chassidetaljer
med verktyget med kortslutning som följd.
Kan bli som en svets.(brännskador) och i värsta fall brand.

Jojje
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: startbatteri - status?

Ha ha ha....nja, det är den där stora fyrkantiga dosan med alla säkringar och inkluderad + pol som är lite krånglig att få dit. Blir trångt när man skall stoppa in hela huvudet och armarna, iaf i en helintegrerad bil!

Skiftnyckel.....= Hobby-svarv, till och med en förlamad kan lyckas göra något runt med en sådan =)

Vet inte om det är lika då på på vår förra bil men en 10mm hylsa på en förlängare och lossa eller dra åt rakt frammifrån. Hela plattan fäst ju på det sättet.

Vad är problemet? Du lossar väl inte anslutningarna en och en på plattan.
 
Toppen