• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

startbatteri - status?

  • Startad av Startad av F.d. 24435
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 24435

Guest
Startade upp bilen för första gången idag efter vintervilan. Hade tagit bort batteriskorna, satte dessa på plats men kunde inte starta bilen. Startkablar mellan Volvon och HB'n i 5 minuter, startade direkt. Lät bilen stå på tomgång i ca 40 minuter. Batteridisplayen i panelen visade att både startbatteri och bodelsbatteri hade över 13/14 volt när motorn var igång. Stängde av motorn och försökte starta den igen, tji den! Nu visade displayen bara 12 volt. Kan det vara så att bilen borde varit igång längre för att batteriet skulle kunna laddas upp eller är det så att laddningen fungerar men batteriet är kass, tar inte emot laddningen??
Vill ju kunna komma ut med HB'n nu, det kryper i HB-tarmen!
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: startbatteri - status?

Du kan inte ladda ett så tomt batteri genom att köra bilen på tomgång en kort stund, räkna med en batteriladdare i 10-12 timmar, helst i rumstemperatur.
 
Sv: startbatteri - status?

Har tummen mitt i handen och den andra handen är på andra sidan atlanten!! Hade inte satt fast batteriskorna ordentligt. När det var gjort startade bilen perfekt. Batterierna var i perfekt skick efter den långa kalla vintern!!!
 
Sv: startbatteri - status?

Har tummen mitt i handen och den andra handen är på andra sidan atlanten!! Hade inte satt fast batteriskorna ordentligt. När det var gjort startade bilen perfekt. Batterierna var i perfekt skick efter den långa kalla vintern!!!


Vanligt fel på Fiat då det är riktigt bökigt att dra fast polerna rejält.....särskilt plus-polen som sitter halvvägs in i bodelen... ha ha ha
 
Sv: startbatteri - status?

Vanligt fel på Fiat då det är riktigt bökigt att dra fast polerna rejält.....särskilt plus-polen som sitter halvvägs in i bodelen... ha ha ha

Felet kan nog uppfattas som vanligt när man står där med dåliga verktyg som du nog verkar ha. Allt går inte med skiftnyckel.

Men med rätt verktyg är det problemfritt.
 
Sv: startbatteri - status?

Felet kan nog uppfattas som vanligt när man står där med dåliga verktyg som du nog verkar ha. Allt går inte med skiftnyckel.

Men med rätt verktyg är det problemfritt.

Ha ha ha....nja, det är den där stora fyrkantiga dosan med alla säkringar och inkluderad + pol som är lite krånglig att få dit. Blir trångt när man skall stoppa in hela huvudet och armarna, iaf i en helintegrerad bil!

Skiftnyckel.....= Hobby-svarv, till och med en förlamad kan lyckas göra något runt med en sådan =)
 
Sv: startbatteri - status?

Varning

Vid anslutning avbatteriet.
Anslut alltid först + polen.
Gör man tvärtom finns risken att man rör vid chassidetaljer
med verktyget med kortslutning som följd.
Kan bli som en svets.(brännskador) och i värsta fall brand.

Jojje
 
Sv: startbatteri - status?

Ha ha ha....nja, det är den där stora fyrkantiga dosan med alla säkringar och inkluderad + pol som är lite krånglig att få dit. Blir trångt när man skall stoppa in hela huvudet och armarna, iaf i en helintegrerad bil!

Skiftnyckel.....= Hobby-svarv, till och med en förlamad kan lyckas göra något runt med en sådan =)

Vet inte om det är lika då på på vår förra bil men en 10mm hylsa på en förlängare och lossa eller dra åt rakt frammifrån. Hela plattan fäst ju på det sättet.

Vad är problemet? Du lossar väl inte anslutningarna en och en på plattan.
 
Sv: startbatteri - status?

Problemet löst, var som jag skrev orsakat av egen dumhet och inget annat!!
 
Sv: startbatteri - status?

Vet inte om det är lika då på på vår förra bil men en 10mm hylsa på en förlängare och lossa eller dra åt rakt frammifrån. Hela plattan fäst ju på det sättet.

Vad är problemet? Du lossar väl inte anslutningarna en och en på plattan.

Nej då, gör precis som dig!
 
Tillbaka
Toppen