• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteri och laddning via EBL99

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Tyvärr har rutinerna för regelbunden underhållsladdning i vintergaraget (en bit bort) fallerat i år så vår plåtis har inte laddats alls sen i höstas.
När jag var där igår var bodelsbatteriet nere på ca 11.5v och startbatteriet gav inte ens utslag på panelen.
Kopplade in extern el och efter 24 timmar är bodelsbatteriet fullt men fortfarande inget utslag på startbatterier. Men fjärrlåset reagerar vilket det inte gjorde igår. Så lite laddning verkar det ha tagit.

Kan det vara så att ebl:en behöver mer tid för att ladda? Eller är batteriet bortom räddning?

Det är en Pössl 2012 med Fiat Ducati 130 motor och EBL99.

Denna fortfarande nybörjare på husbil tackar på förhand för svar o hjälp!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Startbatteriet har nog tagit stryk ☹, men:
EBL:en är dålig på att få igång ett tomt batteri.
Prova med en riktigt gammal laddare om du har någon eller en nyare CTek eller Victron.
Annars, lägg över startkablar ca 1 timma från ett annat batteri för att "väcka" det tomma batteriet, prova sedan med EBL:en igen
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för svar Sture!
Om jag ska ladda startbatteriet med en vanlig laddare, var ansluter jag den? På batteriet under golvluckan? Eller finns det någon bra mer åtkomlig anslutningspunkt någonstans? Måste något kopplas ur för att inte riskera skada något annat om extern laddare kopplas in?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tack för svar Sture!
Om jag ska ladda startbatteriet med en vanlig laddare, var ansluter jag den? På batteriet under golvluckan? Eller finns det någon bra mer åtkomlig anslutningspunkt någonstans? Måste något kopplas ur för att inte riskera skada något annat om extern laddare kopplas in?
Nu vet inte jag hur plåtisar ser ut under huven, men någonstans finns det säkert anslutning för startkablar du kan koppla in dig på.
Du ska inte behöva koppla ur något vid vanlig laddning, men om du laddar med "reconditionering" el liknade bör ena polen lossas på batteriet. Mitt förslag är att du inte använder det till att börja med
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svar Sture!
Om jag ska ladda startbatteriet med en vanlig laddare, var ansluter jag den? På batteriet under golvluckan? Eller finns det någon bra mer åtkomlig anslutningspunkt någonstans? Måste något kopplas ur för att inte riskera skada något annat om extern laddare kopplas in?

I instruktionsboken finns det uppgifter om anslutningspunkter för extern laddning i motorrummet, om det är är original startbatteri från 2012 som fortfarande sitter i bilen är det ganska meningslöst att försöka rädda det, du riskerar bara problem även om du skulle få igång det hjälpligt nu.
köp ett nytt och montera, så kan du njuta av din husbil i lugn och ro! :)
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Japp, jag är nog inne på byte också... Om så är det bara att koppla ur det gamla och in med det nya? Kan avbrottet stöka till något med elektroniken i bilen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp, jag är nog inne på byte också... Om så är det bara att koppla ur det gamla och in med det nya? Kan avbrottet stöka till något med elektroniken i bilen?
Avbrottet har du ju redan haft, förmodligen får du lära upp radion igen, möjligen blir det en felkod och varning i bilens dator, men de
brukar gå bort efter några korrekta starter. Annars får du uppsöka en Fiatverkstad som nollar åt dej.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Senast köpte jag på batterilagret, Varta Silver Dynamic, 1755 kr, hbk:are har rabatt där tror jag.
De kan föreslå ett bra batteri till din bil

Edit: Obs: om du byter batteri ska du lossa minuspolen först och skruva fast densamma sist efter bytet.
Det är en säkerhetsfråga så att du inte råkar ut för en kortslutning mot chassiet!
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, det låter bra!
Sista frågan för nu: har ni tips på bra startbatterier till rimlig peng?

Bara köp något av ett märke du känner igen, några hundralappar hit eller dit spelar ingen roll, det skall förhoppningsvis fungera i många år.
Jag har ganska nyligen lyft ur ett inte särskilt gammalt Biltemabatteri ur en bil som gav felkoder så fort det var lite kallt, och ersatt det
med ett nytt märkesbatteri och problemen försvann direkt.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Senast köpte jag på batterilagret, Varta Silver Dynamic, 1755 kr, hbk:are har rabatt där tror jag.
De kan föreslå ett bra batteri till din bil

Edit: Obs: om du byter batteri ska du lossa minuspolen först och skruva fast densamma sist efter bytet.
Det är en säkerhetsfråga så att du inte råkar ut för en kortslutning mot chassiet!
Tack, för tipset! Dom finns här i stan, kollar där
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
EBL99 klarar inte av att ladda upp startbatteriet, utan ger bara en underhållsström på 1+2A på startbatteriet.
Man kan få liv i tömda batterier med en lite rejälare laddare kopplad direkt på batteriet, vaknar inte laddaren vid anslutning, så testa att samtidigt koppla startkablar från ett annat (laddat) batteri.
Ska du köpa ett nytt startbatteri, satsa på ett bra av typ AGM, moderna bilar drar rejält med ström när de står avstängda, och kräver ett batteri som kan leverera det i åtminstone 3 veckor, som en modern husbil kan bli stående ostartad/oladdad. En förebyggande åtgärd kan vara en solpanel som underhållsladdar vid längre stillestånd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
EBL99 klarar inte av att ladda upp startbatteriet, utan ger bara en underhållsström på 1+2A på startbatteriet.
Man kan få liv i tömda batterier med en lite rejälare laddare kopplad direkt på batteriet, vaknar inte laddaren vid anslutning, så testa att samtidigt koppla startkablar från ett annat (laddat) batteri.
Ska du köpa ett nytt startbatteri, satsa på ett bra av typ AGM, moderna bilar drar rejält med ström när de står avstängda, och kräver ett batteri som kan leverera det i åtminstone 3 veckor, som en modern husbil kan bli stående ostartad/oladdad. En förebyggande åtgärd kan vara en solpanel som underhållsladdar vid längre stillestånd.

Det är ju inte större mängd ström i ett AGM-batteri på 100Ah än ett vanligt startbatteri på 100Ah, skillnaden är ju möjligheten att ta emot eller lämna ifrån sig stora mängder ström på kort tid. Vilket ju inte är problemet här, snarare tvärtom?
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ju inte större mängd ström i ett AGM-batteri på 100Ah än ett vanligt startbatteri på 100Ah, skillnaden är ju möjligheten att ta emot eller lämna ifrån sig stora mängder ström på kort tid. Vilket ju inte är problemet här, snarare tvärtom?

Så sant, batterityp räddar inte denna situation med stående bil utan laddning. Men för framtida bruk skulle jag sätta in ett AGM som startbatteri, det tål dålig behandling bättre och sitter som standard idag i de flesta personbilar iallafall.
Kan man inte underhållsladda under längre stillestånd, typ 3 veckor, koppla bort minuspolen på startbatteriet ifall man vill skona batteriet.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Hej T68.
Jag har en Fiat Ducato från 2017. I motorrummet strax, bakom din vänstra framlampa lborde du ha en säkringsbox med "stora" säkringar på 40-50 Amp. På ena sidan på boxen finns ett litet lock man kan lyfta på för att koppla in ström till starbatteriet vid behov. Jag läste detta i instruktionsboken efter att jag också missat att underhållsladda starbatteriet i vinter.......köpt nyt nu.
//Kent
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Uppdatering: Nytt Varta-batteri införskaffat o monterat och kärran startar finfint igen.
Det var Fiats originalbatteri som satt i. Alltså nästan 10 år gammalt, så det hade nog gjort sitt. Men inför nästa vinterförvaring blir det nog till att lyfta av minuspolen.
Tack för tips å råd! Och tack HBK för rabatten på Batterilagret!
 
Toppen