• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Start

F

F.d. 29868

Guest
Jag funderar på om man kan koppla en startkabel från bodelsbatteriet till bilbatteriet och starta med det när batteriet är tomt. Händer det något med elektroniken i bilen....? Kan man använda enbart pluspolen om det nu funkar...? Någon som vet...här brukar det ju finnas så mycket kunnigt folk...?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Start

När jag försökte starta bilen efter vinteruppehållet med ett tomt startbatteri försökte den automatiskt att ta strömmen från bodelsbatteriet med påföljd att 40 A säkringen gick.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Start

Det går att starta med en startkabel ifrån + på bodelsbatteriet till startbatteriet . Tänk på att bodelsbatteriet kan vara ett fritidsbatteri som har tunnare blyplattor, och kan gå i sönder av ett starkt strömuttag avstartmotorn. Låt i detta fallet startkabeln sitta fast under en längre tid 15-20mnuter så att start batteriet laddas av bodelsbatteriet, och sedan starta bilen.
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Start

Jeg hadde problem med startbatteriet. Da koplet jeg + på bodelsbat. og + på startbat. sammen ved hjelp av startkabler og lyktes å starte.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Start

Läste någonstans att stömutaget för att starta en dieselmotor är så stort så att det inte alltid går att starta med vanliga startkablar. Men det vet säkert någon av medlemmarna i klubben.
Ha det
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Start

Verkar inte bra. Både plus och minusledning bör vara 35 kvadratmm om du har ett avstånd på ca 1-2 m.
Jag använder i motsvarande situation en omvandlare som kan ta ström från ett batteri och lämna en spänning på 14,2 V och ca 7-8 A till ett annat. Den jag har kallas Easy start och den köpte jag för många år sedan på ClasOhlsson för några hundralappar. Jag tror tyvärr inte att sådana behändiga apparater finns i handeln längre.

Det finns något som heter PBU Booster med motsvarande fuktion och mera påkostat. på Husvagnssvensson för 1795:-
Jan-Evert
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Start

Jag har 3 meters startkablar. Vilken dimension bör de ha. Jag köpte mina på Biltema så de är antagligen för veka. Kan man köpa en sats till och köra med dubbla kablar.
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Start

Jag ...................? Kan man använda enbart pluspolen om det nu funkar...?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, för säkerhets skull om man inte vet hur och var jorden är kopplad så är det nog bäst att även koppla en kabel mellan minuspolerna.
Det händer väl inte så ofta förhoppningsvis så det kan nog ev. vara värt besväret att plocka ur ett bodelsbatteri och ställa det i närheten av startbatteriet så längden på ett par vanliga rejäla startkablar räcker.
Men som sagt ett fritidsbatteri är inte gjort för så kraftig strömrusning som en startmotor ger, och kan ta stryk av det. (Ungefär som Kenth's trasiga tång.) Men står man övergiven ute i grönskan så kan det väl vara värt det.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Start

Om du har en lös batteriladdare och 230 volt (installerad inverter) kan du låta ditt startbatteri från bodelsbatteriet.
Inga konflikter.
Innan min fullständiga sammankopplingen jag använde gammal laddere när jag i perioder körde korta sträckor på vintern.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Start

I min Winnebago LS finns en omkopplare mellan bodel och startbatteri som original.
Alltså man kan koppla dessa ihop tillfälligt vid tex startsvårigheter. Men, kopplingen är fjäderbelastad och av det kan man dra slutsatsen att det handlar om korta stunder...
Har aldrig använt funktionen och numera används just den finurliga kopplingen till reservtank för diesel...
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Start

ja använde startkablar fr bo-till startbatteriet på min fiat 09 och det funkade bra
men nya bilar kan vara annat ,men om man kopplar bort bobatteriet så kan man väl inte skada elektroniken ??? , möjligtvis batteriet
 
Toppen