• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Start utan bodelsbatteri

S

seidon

Guest
Hej!
Vet någon om det är någon risk att starta motorn om bodelsbatterierna är bortkopplade, me tanke på laddningssystemet?​

Sv: Start utan bodelsbatteri

Är nog olika i olika husbilar.
I min instruktionsbok står bla:
- fordonsmotorn får inte låtas gå under tiden boendesektionens batteri är löst. Risk för kortslutning!

Utan att för den skull karva min skrift i "sten"...

Skulle jag vilja påstå att tekniskt är det ingen fara, (inget påverkas) utan det är just
ev. bortkopplat kablage som om det inte säkrats/isolerats ordentligt, kan leda till kortis!

Vänl. Magnus

Tack för svaret, PatricS!
Får väl titta lite djupare i min instruktionsbok om jag hittar nåt.

Tack för svaret Magnus!
Jag var lite orolig för laddningsrelä odyl. men det kanske räcker med att isolera kablelskorna för att undvika kortslutning.

Det räcker att isolera +polen ordentligt! Det som händer när man startar motorn är att det blir 12v på D+ på generatorn och D+ är kopplat till ett relä i EBL som kopplar ihop +pölerna på startbatteriet och bodelsbatteriet.
// Göte J

Tillbaka
Toppen