• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Start problem

anki-erik

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
24850
Medlemskap
2024
Hej har en Hymer byggt på Fiat Ducato -99. Starter normalt direkte, men nu har den börjad att vid någon tillfälle att man inte ens hör startreläet, totalt död! Straks efter starter den normalt! Har kollat tändningslås och anslutning kan det värre startspärren som er problemet?
Mvh. Erik
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem för några år sedan med Ducato 250, 130Mjt 2,3 2007. Inget kontaktfel (utanför startmotorn) men den var lite seg och av och till helt tyst. Flera startförsök; död! Sparkade till hjulen några gånger (det brukar hjälpa :D) Mysko!!!:oops:
Bytte till en "pirat" startmotor som visade sig vara både starkare och billigare (under 1500 kr.) Tjongar igång på första klicket även när det är kallt ute (efter lite förvärmning). Sitter väl till (på 250), enkelt job, tog 10 min. att byta. Väl värd pengarna!
Är din startmotor lika gammal som bilen är det dags att byta ändå!!
:bye:Julian
 

anki-erik

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
24850
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem för några år sedan med Ducato 250, 130Mjt 2,3 2007. Inget kontaktfel (utanför startmotorn) men den var lite seg och av och till helt tyst. Flera startförsök; död! Sparkade till hjulen några gånger (det brukar hjälpa :D) Mysko!!!:oops:
Bytte till en "pirat" startmotor som visade sig vara både starkare och billigare (under 1500 kr.) Tjongar igång på första klicket även när det är kallt ute (efter lite förvärmning). Sitter väl till (på 250), enkelt job, tog 10 min. att byta. Väl värd pengarna!
Är din startmotor lika gammal som bilen är det dags att byta ändå!!
:bye:Julian
Vor startmotor er 5 år gl. och inte seg.
 

anki-erik

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
24850
Medlemskap
2024
Trots allt är är det stor chans att det är jordfel, kolla jordflätan från batteriet till chassie och från chassie till motorn och bägge anslutningarna/kabelskorna på batteriet.
Kolla sedan pluskabeln från batteriet till startmotorn i bägge ändar, och anslutningen på startmotorn från tändningslåset
Jag kan tjuvstart med kabel från solenoniden till plus på batteri. Alle kabel er kollad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan tjuvstart med kabel från solenoniden till plus på batteri. Alle kabel er kollad.

Då är det ju stor chans att det är tändningslåset på en såpass gammal bil, ett inte helt ovanligt fel. Jag har bytt på min som är från -96.
Det varnas f.ö. för att ha en stor nyckelknippa hängande i tändningsnyckeln, då anses låset slitas mycket snabbare.
 
Senast ändrad:

anki-erik

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
24850
Medlemskap
2024
Då är det ju stor chans att det är tändningslåset på en såpass gammal bil, ett inte helt ovanligt fel. Jag har bytt på min som är från -96.
Det varna f.ö. för att ha en stor nyckelknippa hängande i tändningsnyckel, då anses låset slitas mycket snabbare.
Jag börja ochså att tro på tändningslås, hur gör man med startspärr, går den att ta bort?
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Angående frågan om man kan ta bort startspärren. Jag har gjort det på en Fiat 2.8 i.d.TD -99 (denna motor har ingen styrenhet eller SW). Vet inte om nedan beskrivning gäller för andra motorvarianter också.

På bränslepumpen finns en solenoid, som det sitter ett svart plasthus runt. Elektroniken i plasthuset skall få signal från startspärren för att dra solenoiden så att man får bränsletryck.

Knackade loss det svarta huset med elektronik (=startspärr), som sitter runt solenoiden på bränslepumpen, med en stor skruvmejsel och hammare (den sitter med 2 skruvar som inte skall gå att lossa, men efter att ha demolerat huset så kunde jag skruva ut skruvarna). Kopplad solenoiden till den mittre sladden (orange) som gick till startspärren (denna skall ha spänning när tändningen är på och dra solenoiden).

Tog även bort startspärrslampan från instrumentpaneler, Hastighetsmätarvajern sitter med några klipps under bilen vid växellådan, om man lossar dessa klipps kan man dra ut instrumenten längre och komma åt bättre.
 

anki-erik

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
24850
Medlemskap
2024
Angående frågan om man kan ta bort startspärren. Jag har gjort det på en Fiat 2.8 i.d.TD -99 (denna motor har ingen styrenhet eller SW). Vet inte om nedan beskrivning gäller för andra motorvarianter också.

På bränslepumpen finns en solenoid, som det sitter ett svart plasthus runt. Elektroniken i plasthuset skall få signal från startspärren för att dra solenoiden så att man får bränsletryck.

Knackade loss det svarta huset med elektronik (=startspärr), som sitter runt solenoiden på bränslepumpen, med en stor skruvmejsel och hammare (den sitter med 2 skruvar som inte skall gå att lossa, men efter att ha demolerat huset så kunde jag skruva ut skruvarna). Kopplad solenoiden till den mittre sladden (orange) som gick till startspärren (denna skall ha spänning när tändningen är på och dra solenoiden).

Tog även bort startspärrslampan från instrumentpaneler, Hastighetsmätarvajern sitter med några klipps under bilen vid växellådan, om man lossar dessa klipps kan man dra ut instrumenten längre och komma åt bättre.
Stort tack Brynne.
 
Toppen