• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Start av Phantom

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har tittat på flera filmer och sett att när Phantom startas så roterar dom den för hand för att kalibrera kompassen.

Är det något som man måste göra varje gång? Eller är det bara första gången när den är ny? Lite omständigt verkar det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Start av Phantom

Jag har ingen erfarenhet av drönare men för att kalibrera kompassen i en telefon/platta skall den roteras på ett visst sätt!
Varje gång.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Start av Phantom

Den så kallade compas dansen behöver inte göras mer än första gången.
Om maskinen flyger rakt och förövrigt bra behöver man inte göra om den.
Har gjort min två gånger på cirka 40 flygningar och det är gjort på mindre än en minut, man bör dock göra det på en undanskymd plats så inte omgivningen undrar om de behöver ring ambulans:D

Lars
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Start av Phantom

Ok, så det är inget man gör varje gång. Kan det vara så att det är bra att göra det om man förflyttar sig till en ny startplats flera mil från den tidigare platsen?
Kommer ju bli så om man har den med i husbilen.

Såg någon film där man skulle nollställa den och kalibrer via USB. Fast det va nog ingen Visionmodell och där kanske finns skillnader. Otroligt krångligt.

Knarrevik. Jag använder min Iphon till Geocaching och då får man snurra armen i stora cirklar för att få en bättre positionering och det blir verkligen bättre.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Toppen