• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Starlink i Husbilen

Micke_S

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalix
HBK-Nr
33970
Medlemskap
2024
Reflektioner efter att ha använt Starlink i Husbilen under en vinter i Europa

Jag köpte Starlink Generation 2 från Clas Ohlson i höstas innan vi åkte söderut. Jag skaffade Yaosheng PoE Injektor och en 12/48V DC/DC omvandlare för att kunna köra direkt på Husbilens 12V system vid fricamping och därmed slippa ha igång 2 kW Invertern hela tiden. Även med 12V matning så drar Starlink mycket ström och man behöver enkelt kunna slå av grejerna under natten och då man inte använder SL för att spara ström. Jag la därmed oxo SL orginalrouter åt sidan och kör med en egen router.

Man kan konstatera att lever vi ett normalt internet liv som hemma så förbrukar vi ca 700 GB i månaden. Det mesta är förstås till TV. Morgon-TVn står på nån timme, efter fem nån timme, vi ser mycket skidåkning, all SHL hockey och följer en och annan serie.

Starlink funkar i huvudsak mycket bra och blev efterhand ännu bättre med nya programuppdateringar och fler satelliter. Jag kan inte idag tänka mig nån annan lösning, speciellt sen dom sänkte månadsavgiften. I Spanien kunde man ibland uppleva låg bandbredd (<5 Mbit/s) till Sverige trots att själva Starlinklänken visade på 100-200 Mbit samtidigt, men oftast visade bredbandskollen dock 80-90 Mbit/s download och allt funkade bra.

Starlink skiljer sig dock på ett viktigt sätt från 4G/5G. Då man använder 4G/5G med svenskt SIM-kort så tunnlas all datatrafik till Sverige och för tjänsterna man använder ser det ut som att man är i Sverige (Dom använder IP-location för att bestämma var man är). Via Starlink kommer man ut på internet via en Gateway i något land i närheten och man kan inte själv bestämma vilket. I Spanien kom man ut via en gateway i Madrid i Frankrike och Belgien via London och i Holland och Norra Tyskland via Stockholm, minns inte hur det var i södra Tyskland. Men även i södra Frankrike kom man ut via London. Detta innebär ett problem främst vid TV-streaming, SVT begränsar åtkomsten avsevärt utanför Sverige av rättighetskäl (ingen Skidskytte tex) Betaltjänsterna som TV4-play och Viaplay är sen några år skyldiga att tillhandahålla sina tjänster till en Svensk kund även om man är ute och åker inom EES. Detta innebär att TV4 och Viaplay funkar om man går ut via en gateway inom EES men inte via London.

För att kunna streama sina TV-program som hemma måste man därför ordna en VPN-lösning så att tjänsterna upplever att man är hemma. Man kan lösa detta på främst två sätt, antingen sätter man upp en egen VPN tjänst i sin hemmarouter eller så köper man VPN-tjänsten. TV4 skriver dock att det inte funkar med VPN-tjänst troligen för att man försöker blockera alla kända sådana för att förhindra missbruk. Jag hade en egen VPN-lösning sen tidigare och det fungerade via denna, jag provade inte någon köpes VPN-tjänst.

Jag funderar på om jag skall ta bort röret och montera antennen fast horisontellt på taket till nästa vinter som många gjort främst i USA. Antennen är ganska klumpig att ha i Garaget med det utstickande röret. Men kanske väntar jag och ser om det kommer en mindre och strömsnålare variant som det ryktas om. Att antennen kan rikta in sig är inte speciellt viktigt (det kan inte gen 3) utan det viktiga är att den har fritt synfält. Riktningen är bara förprogrammerad utifrån position. Jag brukar låta den ställa in sig när jag parkerar sen flyttar jag och vrider den så att den har så fritt som möjligt även om det blir åt ett annat håll.

Hoppas detta kan ge lite tips åt andra Husbilsåkare.
 
Toppen