• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Standard för husbilsannonser?

F

F.d. 55695

Guest
Vi startade vår husbilskarriär med en gammal -92:a på Fordchassie för tre år sedan utan att veta ett dugg om husbilar. Ingen av oss har någon bakgrund i någon form av campingfordon. Att det blev så bra som det ändå blev handlar nog mest om tur och att vi hade klart för oss att vi ville vara kortare än sex meter och väga mindre än 3,5 ton.

Nu funderar vi på att byta upp oss och jag scannar såväl Blocket som handlare efter lämpligt ersättningsfordon i prisklass 250-300 tusen. Påfallande ofta upplever jag att det saknas väsentlig information i annonserna. Lika ofta är bildmaterialet väldigt dåligt.

Jag vill veta följande:

* Längd
* Totalvikt
* Tjänstevikt
* Lastvikt
* Om bilen är vägd och om ovanstående vikter stämmer
* Årsmodell
* Antal mil
* Hur service är skött
* Vilken sorts panna sitter det i bilen, Alde/Truma
* Solceller
* Hur många lågor har spisen
* Dubbelgolv
* Gjorda reparationer på såväl bil- som bodel
* Reservhjul
* Kamrem/kamkedja - byte/bytesintervall
* Lastbils- eller personbilsregistrerad
* Registreringsnummer
* Motor (effekt, typ etc)

Jag undrar varför det är så svårt för både privat- som företagssäljare att på ett tidigt stadium informera eventuella köpare om dessa relativt elementära fakta. Påfallande ofta får du se maximalt fem dåligt komponerade bilder av bilens interiör - gärna ett ostädat badrum på två av dem - men väldigt lite som förklarar lastluckor, kökets planering eller översikt över hela planlösningen. Lika sällan ser man de mest elementära uppgifter om längd och vikt och har man riktigt tur informeras det om vilken motor bilen är beskaffad med.

Det blir helt enkelt tröttsamt att leta bättre begagnad husbil när informationen i annonserna är så knapphändig. Att privatpersoner har lite dålig koll kan jag köpa men när handlare är lika summariska i sin info blir jag fundersam. Tittar vi dessutom på ännu dyrare bilar är det närmast pinsamt vilka dåliga bilder som används för att presentera en bil i prisklass med en sommarstuga eller mindre villa på en normaldyr bruksort.

Hur kan vi jobba för att få fram bättre annonser, i synnerhet från handlare?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Standard för husbilsannonser?

Håller med, är tröttsamt att leta.
Först kika på annonsen och försöka se bilnumret för att sen söka på biluppgifter och transportstyrelsen. Men då har man bara fått en indikation om bilen.

Har påfallande ofta stött på att annonsen uppger en längre bil än den i verkligheten är, även idag hos en handlare upptäckte jag det.


Hade det varit lönsamt att uppge allt hade förmodligen det varit praxis i branschen.

Ingen köper en husbil med 280kg lastvikt och ändå finns dom:mad:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Standard för husbilsannonser?

Annonsören vill nog inte lämna all information , bara lite för att väcka intresse
Och bedöma hur seriös och angelägen köparen är vid vidare kontakt Reg nr i annonsen är en ingång för tjuvar
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Annonsören vill nog inte lämna all information , bara lite för att väcka intresse
Och bedöma hur seriös och angelägen köparen är vid vidare kontakt Reg nr i annonsen är en ingång för tjuvar

Tack för dina synpunkter. Jag är kanske stingslig och väl sugen på allt för mycket information men jag förstå inte riktigt. På vilket sätt kan ett registreringsnummer vara en ingång för tjuvar? Handlar det om rädsla för att det beställs nycklar utifrån fordonets VIN som lätt går att få reda på genom reg. nr. eller finns det någon annan hake?

Själv tröttnar jag bara när jag inte får tillräcklig info eftersom jag söker ganska brett och över ett geografiskt stort område.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.985
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Standard för husbilsannonser?

Ni kan fråga vem som helst som inte har husbil men har körkort, om dom vet vad tjänstevikt och totalvikt är för något på en bil, knappt någon vet.

Lastvikt förstår NÄSTAN alla, det kommer absolut inte stå i annonserna om det inte är en bra lastvikt.

Alla förväntar sig att köper man en bil för 4 personer ska man kunna använda bilen med 4 personer, allt annat är otänkbart.

Såg en fin husbil idag på en firma för 400000kr för 4 personer med en lastvikt på 260kg, då måste man förstå skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt och sen räkna lite huvudräkning, nu är dom allra flesta som inte har husbil innan bortkollrade.
Finns en orsak att den bara rullat 2400mil på 12år, den är snart såld ändå.
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Ni kan fråga vem som helst som inte har husbil men har körkort, om dom vet vad tjänstevikt och totalvikt är för något på en bil, knappt någon vet.

Lastvikt förstår NÄSTAN alla, det kommer absolut inte stå i annonserna om det inte är en bra lastvikt.

Alla förväntar sig att köper man en bil för 4 personer ska man kunna använda bilen med 4 personer, allt annat är otänkbart.

Såg en fin husbil idag på en firma för 400000kr för 4 personer med en lastvikt på 260kg, då måste man förstå skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt och sen räkna lite huvudräkning, nu är dom allra flesta som inte har husbil innan bortkollrade.
Finns en orsak att den bara rullat 2400mil på 12år, den är snart såld ändå.

Jo, det där med lastvikt är lite klurigt. Med anledning av att min fru sysslat med hästar i hela sitt liv så har åtminstone dragvikt och lastvikt på släp varit en het fråga. Då blir det nog lättare att ha med sig lastvikt i sökandet. Vi har en utpräglad tvåpersonersbil med en lastvikt på nästan 600 kilo. Det kollade jag såklart innan köp. Goda vänner köpte en nyare Euramobil för 400´och fick väga upp den efter köp. Lastvikten var 250 kilo, nu har de i alla fall 400 kilo och frun i familjen får inte köra den...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Skulle aldrig komma på tanken att lämna mer information än absolut nödvändigt. Bilder och en kort allmän beskrivning borde räcka för att väcka intresse, först därefter kan man skicka en mer detaljerat beskrivning till spekulanten. Kvarstår intresset så är köparen säkert villig till en provkörning och en närmare genomgång av bilen och dess "förträffligheter".
Skulle ej avstå att lämna reg.nr. då kan ju spekulanten ta reda på en del själv om bilen.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

När det gäller Husbilar/Husvagnar och lite större båtar (fordon man bor i) anser jag att det krävs en högre nivå på annonserna om man som säljare skall förvänta sig att sälja.

Vi letar husbil (vår första) och avskriver ca 95% av alla bilar vi tittar på (på internet och irl) då vi inte gillar planlösningen eller det inte är möjligt att bilda sig en uppfattning om planlösningen på bilderna. För oss som har två barn är Layouten det absolut viktigaste, därefter totalvikt/lastvikt, allmänt skick och utrustning.

Att inte ha regplåten synlig på bilder eller regnumret utskrivet i annonsen tycker jag är oseriöst, vad är det man vill dölja?

Jag ringer/mailar aldrig på en annons om jag inte är ganska säker på att det är rätt fordon för oss innan kontakt med säljaren.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Standard för husbilsannonser?

Tack för dina synpunkter. Jag är kanske stingslig och väl sugen på allt för mycket information men jag förstå inte riktigt. På vilket sätt kan ett registreringsnummer vara en ingång för tjuvar? Handlar det om rädsla för att det beställs nycklar utifrån fordonets VIN som lätt går att få reda på genom reg. nr. eller finns det någon annan hake?

Själv tröttnar jag bara när jag inte får tillräcklig info eftersom jag söker ganska brett och över ett geografiskt stort område.

Jag förstår och delar dina synpunkter , men verkligheten ser ut som den gör och
den försökte jag förklara.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Att man redigerar bort registreringsnumret har en ganska enkel förklaring, med regnumret kan man lätt ta reda på adressen till den som säljer, det är fö en förklaring att många har kontantkortsnummer i mobilen i annonsen. Med adress så är det lätt att gå vidare för att få fram namn, personnummer mm.
Har själv ett par bekanta som råkat illa ut på grund av detta, i ena fallet id-kapning och i det andra så "försvann" säljobjektet hastigt och lustigt en natt..

//Nisse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Har för mig att det finns en rubrik "Köpes" på Blocket. Varför inte lägga ut en annons under denna rubrik?
Där kan man ju uppge precis alla de krav man ställer på bilens olika utrustningsdetaljer, vikter, längd och "you name it". Enklare kan det väl inte bli.:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Standard för husbilsannonser?

Mina erfarenheter från annonserande är att det fungerar bäst att inte ha en ”överlägsen” inställning mot presumtiva köpare i annonserandet. En trevlig ton och tydlig information snyggt uppspaltat i annonsen kombinerat med fina bilder funkar bäst.

Ibland kan man få uppfattningen att säljare tycker man skall vara tacksam för att man eventuellt kan få möjligheten att få köpa deras objekt. Man skall då bevisa sitt intresse genom att anstränga sig för att få ur säljaren grundläggande information som skulle kunnat vara med i annonsen från början. Funkar säkert om man säljer något extremt unikt men i konkurrens med 10-100 tals andra annonser så går man som köpare bara vidare till andra annonser där säljarna serverar allt direkt.

Dåliga vibbar får man även av säljare som fyller annonsen med text som ”endast seriösa köpare”, ”däcksparkare undanbedes”, ”skambud åker i papperskorgen” o.s.v.
Det är negativ skitinformation som är riktad till ickeköparna men ändå når ut till alla som läser annonsen. Bättre om säljaren hanterar dessa på telefon eller via mail utan att ”störa” den tänkta målgruppen.
 
F

F.d. 24554

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Att man redigerar bort registreringsnumret har en ganska enkel förklaring, med regnumret kan man lätt ta reda på adressen till den som säljer, det är fö en förklaring att många har kontantkortsnummer i mobilen i annonsen. Med adress så är det lätt att gå vidare för att få fram namn, personnummer mm.
Har själv ett par bekanta som råkat illa ut på grund av detta, i ena fallet id-kapning och i det andra så "försvann" säljobjektet hastigt och lustigt en natt..

//Nisse

Om man resonerar så får man ju dölja sina regplåtar när man kör med bilar/husbilar i trafiken också eller när de står parkerade?

Finns flera liknande objekt skulle jag inte höra av mig till den som har ett kontantkortsnummer eller "blocketnummer" i annonsen. Kollar oftast upp att det finns en riktig person bakom numret som verkar seriös.

Jag inser att det finns en risk att berätta för omvärlden att jag har något värt xxx.xxx kr ståendes hemma på gården och min adress är yyy-vägen etc. men det är nog en risk man får ta om man vill sälja sin båt/bil. Det finns betydligt enklare sätt att få fram personuppgifter om man är ute efter det.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Standard för husbilsannonser?

Ja du får göra precis hur du vill, jag lägger mig inte i, jag berättade bara varför och vad som kan hända. Dock får du inte dölja regplåtarna i trafiken då det är ett lagbrott....
Och glöm för Guds skull inte att det är köparens marknad, det står dig fritt att välja om du ska ringa på en annons eller inte.

//Nisse
 
Toppen