• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

stötdämpare

Z

zetan

Guest
Hej
Jag är nybliven husbilsägare,efter att jag har haft en segelbåt i 15 år.Jag köpte en äldre fiat ducato Weinsberg imperiale -90.Vi trivs bra med husbilen/livet och med tiden kommer vi att investera i en annan bil.Om några år.
Allt har fungerat bra med bilen,utom stötdämpare bak.De är helt slut.Problemet är att jag hittar inte samma dämpare som sitter i bilen just nu.Nuvarande dämpare är 25,5 cm långa och öglornas håldiameter 12 cm.På dämpare står det AL-KO 26.133 och 228.747.00.04.Jag har ringt till många firmor, och samt sökt dämpare efter reg numret på bilen och alla träffar jag får är samma. Dämpare som passar i min bil är enligt dem 33 cm långa,med övre öglan 16mm och nedre 10mm.På min bils chassi är hålet 12mm och samma mått i nedre fäste.

Fiat ducato weinsberg imperiale
Flak{chassi 2.0, 75hk (280) modellår 1990 motorkod xn1t och chassinr 28000000739388

Jag monterade ner den gamla stötdämparen och satte hjulen tillbaka.När jag släppte ner bilen ,då ökades avståndet mellan hålet på chassi och fästet, till 33 cm.Mina gamla stötdämpare är 25,5 cm långa och hålen på öglorna 12 mm i håldiameter och ev nya dämpare är 16 mm för den övre ögla och 10 mm för den dedre hål.
Hur gör jag?
Mvh Zacharias.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Toppen