• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stötdämpare bak

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej! Finns det någon av Er som monterat ASA-Suspension stötdämpare på husbilen? Blev det bättre? Vill gärna ha synpunkter på detta, tack på förhand.

Sanddammaren

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025
Sv: Stötdämpare bak

Går också i dessa tankar har en Hymer B700 byggt på merca,vad har du Sanddammaren? Ser fram mot de svar jag hoppas du får.
Utan att frågat om asadämparens pris har jag sett att för en fyrhjuling hamnar de runt 5000kr/st. För 10 000kr får man dubbelverkande dämpare och förstärkt fjädring med luftkudde.
Vi meca ägare kan kanske gå ihop och göra ett större inköp för att slippa denna medfödda sjukdom.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej Montreol! Problemet är Mercedes mjuka chassi med en viss gungighet vid blåst och tex när man snett åker över en trottoarkant. Har i dagsläget dubbla fjäderblad.
Funderar över om montering av luftfjäderförstärkare eller dessa stötdämpare.
Det är ju enklare att byta stötdämpare än att montera luftkuddar med tillhörande slangar men frågan är om efekten blir densamma.

Hälsningar

Sanddammaren

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

O.k. då förstår jag. Vilket Mercedeschassie är din bil byggd på? vad väger den?

Toppen