• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Stötdämpare bak Dethleffs 1995

ceoler

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Axvall
HBK-Nr
32658
Medlemskap
2024
Glad vår.
Det gäller en Fiat Ducato från 1995 med dethleffs bodel.
Stötdämpare runt om började bli svampiga. Beställde nya från Mr. auto. Fjäderben i fram var inga problem. Passade perfekt.
Stötdämparna bak visade sig vara för korta. Bara några cm. Eftersom de gamla var helslut var jag nödgad att använda de nya.
Så till min fundering:
1. Hur långa är de i original? Båda måtten.
2. Var hittar man sådana med rätt längd?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Förstår inte riktigt hur du menar med för korta? Stötdämpare är ju utdragbara och ska väl knappast vara i bottenläget vid montering då har de ju inget spel kvar att dämpa....​
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej lite för korta borde inte göra något (jag antar att menar lite kortare helt utdragna?). Det är väl bara stötdämparna som stoppar nedhänget på bakaxeln om inte fjäderns nedhäng gör det straxt innan, vilket man ser om man hissar upp bilen i karossen på båda sidor.
Men några cm. borde inte göra att stötdämparna blir helt utdragna till stopp när karossen gungar uppåt på någon ovanligt "långvågig" väg.
Värst är nog om de skulle slå i botten när bakaxeln fjädrar uppåt, d.v.s. om de är för långa sammantryckta
Det är nog rätt ofta det skiljer lite på olika fabrikat, men ändå inom marginalerna.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Glad vår.
Det gäller en Fiat Ducato från 1995 med dethleffs bodel.
Stötdämpare runt om började bli svampiga. Beställde nya från Mr. auto. Fjäderben i fram var inga problem. Passade perfekt.
Stötdämparna bak visade sig vara för korta. Bara några cm. Eftersom de gamla var helslut var jag nödgad att använda de nya.
Så till min fundering:
1. Hur långa är de i original? Båda måtten.
2. Var hittar man sådana med rätt längd?

Vilken typ av chassie har du bak på bilen, Fiat original med bladfjädrar, eller Alko med torsionsfjädrar och inga bladfjädrar?
 
Senast ändrad:

ceoler

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Axvall
HBK-Nr
32658
Medlemskap
2024
Hej på er alla som har läst. Problemet var att det var för korta. bladfjädern kunde inte fjädra ut om jag säger så. Nu har jag ändrat det övre fästet. Nu funkar det bättre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men du måste ju ha fel stötdämpare, dom behöver sin slaglängd i bägge riktningarna!
Och i princip mest för att kunna tryckas upp till samma nivå som innan än nedåt, som bara bär upp bakaxeln vid domkraftslyft under karossen.
Men som sagt, för långa sammantryckta i förhållande till originalen kan slå i botten vid fjädring, likväl som om man flytter ner övre fästet.....

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen