• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stöldligor

F

F.d. 2549

Guest
Inför utlandsresan.

När de mer eller mindre organiserade ligorna stjäl, och då företrädesvis från turister, föredrar de på goda grunder de utländska resenärerna. Här i Sverige kan vi känna oss ganska säkra för att inte bli offer för ligorna, men nu under semestertid, då vi söker oss till sydligare länder bör vi tänka på att vi är en utsatt grupp – vi är plötsligt utländska turister.
Jag har just fått höra från några vänner, som varit i Barcelona ett par dagar, hur illa det kan gå även om man tycker sig vara försiktig. En av kvinnorna hade sin mobiltelefon i en blixtlåsförsedd ficka i en liten ryggsäck. Plötsligt ropade en person åt henne att det var någon som hade handen i hennes ryggsäck. Hon hade inte märkt någonting av stölden trots att de inte befann sig i någon folksamling. Tjuven försvann blixtsnabbt med telefonen.
En väninna till henne hade sin handväskas långa rem runt halsen och höll dessutom med ett stadigt tag i remmen för att inte någon skulle slita väskan från henne. När hon på den livligt trafikerade trottoaren passerade en mindre gränd, kände hon ett ryck och hon stod där förvånad med endast remmen kvar av det som en gång var en handväska innehållande plånbok, mobiltelefon m.m. Tjuven hade strax före tillgreppet, med en kniv skurit djupa jack i remmarna utan att någon hade märkt det. När så offret passerade den lilla gränden, då ryckte tjuven loss väskan och försvann springande in i gränden.
Jag vill med dessa exempel, få våra medlemmar på utlandssemester att vara mycket uppmärksamma och tänka på att stöldbegärliga ting skall förvaras på kroppens framsida, eftersom man då kommer att få ögonkontakt med den potentielle tjuven.

Detta inte skrivit för att oroa utan för att våra semestrar skall bli till glada minnen.

Farbror Claes önskar er alla en fin semester och glöm inte salt, eller kaustiksoda för den med en mer brutal inställning, att ha tillgängligt vid behov. (Hu så hemsk jag är.) Förklaring gives inte.

Maja & Stefan

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2025
Sv: Stöldligor

Tack Farbror Claes!!
Vi är ju bara 6 mil från Barcelona just nu, men vi överväger starkt att inte åke dit med tanke på vilka risker det kan föra med sig. När jag nu läser detta som du skrivit så har övertygelsen blivit mycket större att inte åka dit. Det är ju f-n att man inte skall kunna gå säker!! i Och för sig skall de små svinen som håller på med detta inte vinna, men det är ändå att utsätta sig!
Mvh Stiffe

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Stöldligor

Men man kan ju för f-n inte sluta leva det liv som man själv vill bara för att det finns bus ute på byn! Vi var ute en vecka på Franska rivan och där finns det också bus men man får helt enkelt hålla koll på vad man gör och var man har sina grejer, plus att inte släpa med sig mer saker än man behöver ute på stan. Varför har kvinnor hansväskor? En gammal tes att man bara ska ha det helt enkelt. Vi grabbar är kanske inte lika snygga men har heller ingen handväska full med kvitton, papper, gamla tuggumin och mynt.. Vad jag har lärt mej är att (även om man så gärna vill) inte gå och hålla varandra hand i hand utan gå kanske några meter från varandra och hålla koll på varandra. Vi har klarat oss även på Ålandsbåten på det sättet! Man märker rätt snabbt när den andre partnern är iakttagen och går man då upp brevid personen som iakttar så försvinner den som en rädd kanin omgående. Sluta att vara rädda gott folk! Vi är ärliga människor och visa buset att vi är smarta och inte backar, då får vi kanske vara ifred till slut.

Toppen