• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben nere under vintern

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har EP stödben,ställer av bilen under vintern,skall man ha stödbenen nere eller inte?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte mina nere, men kommer inte på varför jag inte kör ner dem, kanske man skulle göra som AnKa skriver,
jag står i varmgarage under vintern.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Ska göra som AnKa gör i vinter står inomhus i kall maskinhall. Fick tipset när vi fick våra ben monterade att vi ska använda kedjespray för att skydda kolvstången inte 5-56 eller WD 40 dom dunstar tydligen vid längre förvaring.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Man kan använda riktigt höga klossar så blir det inte mycket av kolvstången som behöver vara ute, sen räcker det med att karossen bara höjs några cm.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Man kan använda riktigt höga klossar så blir det inte mycket av kolvstången som behöver vara ute, sen räcker det med att karossen bara höjs några cm.
Stödbenen sitter utvändigt,enklaste sättet att ta sig in är via hjulen,så svaret är, nej
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför ska man ha stödben nere under vinteruppställningen?
Hejsan, inte för stödbenens skull utan för att avlasta däcken, särskilt om de står på en stenhård yta utan att röra på sig i uppåt ett halvår.
Lite beroende på däck eller t.o.m. Campingdäck så är det onödigt att platta till däcken på en liten yta även om det rättar till sig när de börjar röra på sig. Dessutom så är det egentligen inte heller helt bra att hjullager/lagerkulor/lagerrullar står med undantryckt fett på anliggningspunkterna länge, fast även det är normalt inte någon större katastrof.
För att undvika punktbelastning på däcken så brukar jag som har bilen på stenkrossgrus under vintern "gräva" en liten grop framför varje däck och köra ner hjulen i. Då blir anliggningen mot backen bortåt tre dm. på varje däck i stället för bara en liten platt handflata.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har EP stödben,ställer av bilen under vintern,skall man ha stödbenen nere eller inte?
Hittade nedanstående, något kryptiska, mening i manualen för E&P stödben (under avsnittet Regelbunden kontroll):

När stöden hålls nedfällda en längre tid måste de kolvstängerna behandlas 1 gång
i veckan med silikon smörjmedel för att skydda dem. Gör detta regelbundet när fordonet
befinner sig i en salt miljö.


Hälsar
Bettan o Einar
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Enligt Marco på EP i Skene där vi monterade våra ben så ska man inte använda det som står i boken utan kedjespray som sitter kvar och räcker med en behandling hela uppställnings tiden.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Det låter klokt med kedjespray, men ska man inte torka av kedjesprayen innan man drar in kolvarna igen? Och kanske använda 5:56 som tvättmedel?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det låter klokt med kedjespray, men ska man inte torka av kedjesprayen innan man drar in kolvarna igen? Och kanske använda 5:56 som tvättmedel?
Det sa dom inget om, ingen dum ide med 5-56 för kedjesprayen blir rätt så kletig och torkar man av kolvarna så får man bort ev damm som samlats under vintern på kolvarna och spar lite på skrapringen.
 
Toppen