• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stödben bak Al-Ko Chassi??

Buster55

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2025
Nu är jag här igen, med en för mig klurig fråga.
Har inhandlat stödben till min Bürstner Aviano klick stödben, så läser jag att det finns färdiga hål i chassit för dessa. Har varit under idag och nu kommer den kluriga frågan. Vevar jag upp stödbenen framåt i färd riktningen, då passar hålen bättre. Jag som trodde de skulle vikas bakåt. Någon som vet här på klubben?
Tacksam för svar

Björn :)

F

F.d. 55715

Guest
Sv: Stödben bak Al-Ko Chassi??

Hej mina stödben viks framåt i färdriktningen.

Buster55

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2025

Va bra detta forumet är Tack för era erfarenheter
Då vet jag hur jag skall göra i morgon :)

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Stödbenen i vår bil med Al-Ko chassi veks framåt. Har nu monterat ner dem pga. hydrauliska stödben.

K

Kimobo

Guest

Har Burstner Aviano med AL-KO chassi, och orginal stödben. De viks framåt.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Mina viks framåt, har monterat bort dom så jag har dessa över om någon behöver, håkan

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag skall mäta under veckan, dom satt på ett maxi chassi, jag upplevde att dom var för långa det var svårt att få ner dom när bilen stod i våg,men det går säkert att kapa av dom,håkan

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Är det Al-Ko original så går det att förkorta och förlänga dem med att att lossa en låsning och sedan skjut in eller dra ut till önskad längd.
Tror att de fanns i två grund längder, men var och en går att justera rätt mycket.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Om dom viks framåt hur går det då om man mot all förmodan skulle glömma dom nere ? Är dom typ fjäderbelastade så dom bara viks bakåt eller är dom stela då knäcks dom väl?

Har ingen aning men kan vara bra att veta hur det fungerar.

/Pelle

F

F.d. 55528

Guest

Om dom viks framåt hur går det då om man mot all förmodan skulle glömma dom nere ? Är dom typ fjäderbelastade så dom bara viks bakåt eller är dom stela då knäcks dom väl?

Har ingen aning men kan vara bra att veta hur det fungerar.

/Pelle

Dom jag hade på förra bilen tog ingen skada om man försökte köra med benen nere. Dom veks undan och släpade sedan i backen...
Men fortsätter man då att köra med släpande stödben så skadas dom säkert :)

/ TommyQ

Toppen