• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stålfälgar eller Lättmetall

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Hobby
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat


Hej igen!

Som jag tidigare skrivit ang. att jag tappade de kromade dekorationsfälgarna fram på vår resa genom Europa funderar jag på att skippa de där lösa fälgarna och sätta på lättmetallfälgar istället. Är det ok! eller är det att föredra att använda stålfälgar? Jag tänker säkerhetsmässigt bla. Är det någon som vet eller har något att säga i detta ärende så vore jag väldigt tacksam.

Mvh
:yes: &:wub:
 
F

F.d. 4879

Guest
Visst är det ok att sätta på lättmetallfälgar på bilen bara dom är godkända för bilens vikt. Vad du ska tänka på (trots att en del tycker bilen går stabilare) är att de har samma offset som orginal, dvs att de inte breddar åt något håll annat än lika mycket både inåt och utåt i så fall. Annars får du en snedbelastning i hjullagren och dessutom fel styrgeometri vilket gör att bilen kan bli lite konstig när du svänger om det är halt eller blött.
 
F

F.d. 750

Guest
Säkerhet lättmetallfälgar
Jag har kört med lättmetallfälgar utrustade med, vad jag förutsätter, korrekta gummiventiler avsedda för påmonterade däck, Michelin Camping typen.
När jag skulle kolla däcktrycket i en liten stad i Spanien lossnade metalldelen från gummihylsan och landade bredvid hjulet. Luften gick ur och däcket blev naturligtvis helt tomt. Obs att ventilen lossnade precis när jag skulle skruva av ventilhatten som ej heller satt hårt fast.
Michelinverkstaden som jag uppsökte ansåg att rätt ventiler var monterade och testade (ryckte och bände ventilskaften) dom övriga tre som var helt ok.
Dom monterade ej heller någon annan ventiltyp för dessa däcktryck.
Hemkommen tog jag kontakt med min gummiverkstad för byte till metallventiler. Vid demontering fick montören ytterligare en ventilhylsa i handen!!!
Slutligen konstaterades att metallventiler inte gick att montera på fälgarna.
Ventilsätet skulle i så fall arborras för större hålplan men skulle då inkräkta på fälgprofilen. Dvs fälgarna i det här fallet passar ej för i marknaden vanliga och säkra metallventiler. Nu sitter i alla fall vanliga gummiventiler på plats (med muntliga garantier att detta ej kommer att hända igen). Alltså något att fundera över! Har däcktryck 4,5 bar.
 
Inlägg
6
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
767
Medlemskap
2024
De flesta skall alltid ha stålventiler
Vid luftryck över 4,5 kg rekommenderas stålventiler.
Vidluftryck över 5 kg SKALL det vara stålventiler!
Detta gäller såväl sommar som vinterdäck på stål eller aluminiumfälgar.

Dessvärre slarvas det mycket med detta, även gummiverkstäder!

Mvh/ Stig :)
 
Toppen