• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stämmer detta ?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
Efter en liten olycka i italien anmälde jag skadan till mitt försäkringsbolag (I Italien anmälde jag samma dag til polisen) ....

Nu har jag fått ett brev från försäkringsbolaget där det bla. står...enligt italienska regler är det ett delat vålande som gäller då era versioner om händelseförloppet går isär...

Nu undrar jag har jag rätt till att få den andres beskrivning av olyckan... och hur vet jag att den Itialienska regel ser ut och om den gäller.... det känns som om försäkringsbolagen samarbetar och lägger skullden på båda.... För den som undrar så stod jag vid rött ljus i högerfilen och skulle rakt fram, filen till vänster om mig var också raktfram, en liten fordlastbil står först i vänterfilen och jag är först i högerfilen.... när det slår om till grönt kör jag på... ser efter att jag kommit över vägkorset att min högerfil försvinner och går in i vänsterfilen det är tre stora pilar som visar att jag skall svänga in i vänsterfilen... eftersom jag ligger en bra bit före forden :yes: svänger jag in från min högerfil in i vänsterfilen (jag kom då från höger) till min förvåning så kämpar forden med att komma ifatt och hans bakspegel smäller in i min bil längs bak på vänstersidan och gör en bula i min bil.

Frågan är nu har jag rätt som kom från höger :confused:, har jag rätt till att köra in i västerfilen, då jag låg nästan hela billängd framför forden:confused:.... Vad tycker ni ?
Det var den enda olyckan som hände under min 1400mil långa resa med H-bilen ner till Syrien och tillbaka till Sverige.

Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stämmer detta ?

I følge vegmerket så var det ditt felt som ble fjernet, det skulle bety at du hadde vikeplikt - så min tolkning er at delt skyld skulle være en bra løsning.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Stämmer detta ?

Rent spontant av det jag utläst i din skrivelse så genomför du ett filbyte. Enligt svenska regler, som jag tror är likvärdiga, har du väjningsplikt mot trafik i det andra körfältet. Oavsett om det går från höger till vänster eller tvärt om.

Så jag håller med Knut, delat vållande är en bra kompromiss för din del.

Eftersom du stod vid ett rödljus och accelererade mot en bil jämsides får vi väl kanske kalla det för "Race-incident" :cool:
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Stämmer detta ?

Så som du beskriver händelsen gjorde du ett filbyte och detta har inget med högerregeln att göra. Så jag tror att det var ditt fel. Tur att försäkringsbolaget gör bedömningen att det var bådas fel.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Stämmer detta ?

Jag kan bara hålla med de andra som svarat dig. Du har ingen rätt att tränga dig ut före lastbilen i vänsterfilen. Tvärtom skall du i denna situation lämna den andra bilen företräde. Det här har som sagts inget med högerregeln att göra.
Så tyvärr du bör kallas vållande till det här. Hur stor är bucklan? Kan det löna sig att fixa den utan inblandning av försäkringsbolag för att slippa högre kostnader för försäkring genom bonusförlust. Hur gick det med lastbilen?

Anders
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.191
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer detta ?

Jag kan bara hålla med de andra som svarat dig. Du har ingen rätt att tränga dig ut före lastbilen i vänsterfilen. Tvärtom skall du i denna situation lämna den andra bilen företräde. Det här har som sagts inget med högerregeln att göra.
Så tyvärr du bör kallas vållande till det här. Hur stor är bucklan? Kan det löna sig att fixa den utan inblandning av försäkringsbolag för att slippa högre kostnader för försäkring genom bonusförlust. Hur gick det med lastbilen?

Anders

Tack för era svar..... Jag ser i dag att jag är delaktig i olyckan, och har lärt mig lite mer om trafikvett.... lagen säger som ni sagt..: 2007:447 kap 3
3 kap.​
44 §​
Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt
hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när​
två körbanor löper samman.

Bucklan är liten max 7-9 mm djup och in inte större än en datormus, så jag låter skadan vara.... det ingår nog i livet med H-bil att få lite skråmor både på bilen och i själen ;)

Vi ses på High Chaparall
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer detta ?

Hej muskatten.
Idag finns det metoder att räta ut bucklor i plåt så att det knappt inte syns utan att göra större ingrepp.
Om det är stålplåt så sätter man dit ett litet "stift" med något som är som en liten punktsvets. Sedan drar man ut bucklan.
Det blir bara ett eller ett par små märken i lacken som lätt går att bättra på.
Är det aluminium så kan man använda som en vacuumklocka som man drar ut bucklan med.
Om du kontaktar en stor firma som jobbar med plåtslageri så kan de se om det är möjligt att fixa det utan större åverkan på lack od.
Småverkstäder har nog inte denna typ av utrustning.

//Jerry
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Stämmer detta ?

Det är väl med småbucklor som med oss människor. De märken vi får visar att vi levt sett och upplevt saker. Visst är en sliten hand vacker att se på, ett ansikte som sett och upplevt mycket får karaktär. Så kan nog en liten buckla i bilen oxå ge den karaktär. Du kommer inte glömma platsen där detta skett oxå en form av sovenir.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Stämmer detta ?

JAg lämnade in min vanliga bil för att ta bort en buckla. Den var stor som en handflata. De lyckades inte helt fullt. Det var fortfarande lite mörken kvar som knappt syntes. Men eftersom de tyckte de misslyckats så fick jag inte betala. :yes:
 
Toppen