• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av husbilen

F

F.d. 2577

Guest
Hej alla HBK-are, vi som inte åker söder över och övervintrar ställer troligen av bilen. Vi har hittat en maskinhall några mil hemifrån. Där finns förutom vår även andra även båtar och husvagn. Om man vill ha lita övervakning an husbilen kan jag då lämna en nyckel? Jag tyckte att den verkade praktiskt men vid kontröll med försäkringsbolaget (Folksam) var det helt förkastligt. Vid inbrott (utan åverkan) eller stöld av fordonet gäller inte försäkringen,
Hur gör ni? Hur vågar något hyra ut sin bil? Vågar man lämna bilen/nyckeln på verkstaden i fortsättningen?
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hej jag hör nog till dom som fortfarande litar på folk men är du orolig för att lämna ifrån dej nyklarna till maskinhallsägarn försök att skaffa lite referenser från de som har båtar där å kolla runt lite vad de är för en prick ,varför ska du lämna ifrån dej nycklarna kan du inte vara med när bilen ställs in resp körs ut,lycka till
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av husbilen

Vi har vår bil nere på Provia i Helsingborg, den står ute året om, där e staket runt om parkeringen o på natten vaktas platsen av hundar. Nackdelen att ha den där e att man kan bara hämta den när dom har öppet. Vår sommar o höst har dom öppet alla veckans dagar. Vi använder husbilen året om så det e bara lite planering när den ska hämtas , så löser allt sig
 
F

F.d. 29831

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Vi tänker lämna en nyckel till dom som äger fastigheten där vi ställer in vår bil nu i slutet av oktober. Om det t.ex. skulle börja brinna så kan dom snabbt koppla på batteriet (vi har kopplat bort minuspolen när vi ställde in den) och köra ut bilen så kan vi kanske klara oss helskinnade. Det känns ändå tryggt även om man inte utan vidare ska lita på andra.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hej Karin & Lennart, så var även min tanke. Men för att få vetskap om ev. ekonomiska konsekvenser frågade jag Folksam. Och där var det kristallklart. Låt bilen brinna inne, lämna ingen nyckel till någon. Med nyckel på vifft och bilen försvunnen, ingen ersättning.
Med denna kunskap kommer inte jag att lämna någon nyckel hos "övervintraren".
Leffe
 
Toppen