• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(Ställ)plats nära Ullevi ??

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Hej, är det någon som vet om det finns något ställe/plats nära Ullevi i Göteborg som man kan övernatta på med husbil? Vi ska dit i början av augusti och se Rolling Stones.
mvh Willy
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Tack för tipset Leif. Frågan är om det finns något som ligger närmare? Vi ska bara ligga över en natt.
Willy - 164
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Willy, det kan nog vara svårt att hitta nåt nära Ullevi. Sannolikt är det stort tryck på de platser som ev. finns i närheten.

En variant kan vara att stå på en pendelparkering utanför stan, tex Hede station norr i utkanten av Kungsbacka och ta pendeln till Lisebergs station.

Hur det är med säkerheten där vågar jag mig dock inte uttala mig om.

Skall man åka pendel till Ullevi så är det enklast söderifrån för att slippa byta vid Gbg C.

Delsjön är nog inte heller ett dåligt alternativ - det är inte så väldigt långt. Man kan ta spårvagnen en bit .....

Mvh

DS
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Hej , jag tror att Du kan ställa Dig Bakom Liseberg.
Alltså jag menar den parkeringen som ligger mot Mölndal.
Sedan kan Du åka "tr
icken" till Ullevi, hls Kurt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Om du menar Lisebergs södra parkering - dvs den vid lilla entrén så har man satt upp bommar där för att hindra högre bilar från att komma in.

Kan vara bäst kanske att ringa Liseberg i förväg o kolla höjden.

Mvh
DS
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Hej Willy

Vi har visst samma intresse, Rolling Stones och husbilar, kanske även sportbilar ?
Rolling Stones…jag såg dem första gången 1974 på Bronebyhallen i Köpenhamn med fullspikad ishall, ca 2700 personer !. Min första LP var Aftermath år 1966, då var jag 9-10 år gammal och har sedan dess varit en inbiten Stonesfantast. Tyvärr blir det inget av denna gången då British Car Meet på Borgholm är under samma helg och jag tillhör en av arrangörerna. Mycket tråkigt då det är en upplevelse att se dem live och jag tror faktiskt att det är sista gången man får tillfälle att se dem uppträda. De börjar ju faktiskt bli uppåt 70 år gamla.
Till din fråga.
Som nybliven husbilsägare ( med noll erfarenhet ) har jag fått för mig att man tillämpar samma parkeringsregler för husbil som för en personbil, bara man inte fäller ner stödbenen för då klassas det som camping. Alltså fritt fram att hitta en ledig parkeringsficka nära Ullevi.
Har jag fel ?
Får höra vad veteranerna har att säga i HBK.

Mvh Torbjörn Rantzow
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Jag får tacka för era tips. Det blir att undersöka vidare ang. parkeringen söder om Liseberg om inget annat dyker upp. Det är lagom avstånd till Ullevi.
Och Torbjörn, det finns intresse för både sportbilar och motorcyklar. Har haft båda.
mvh / Willy - 164
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Bakom SHELL Ullevi. Vi brukade stå där när vår dotter bodde i det området. Vet inte hur det ser ut idag eftersom det pågår byggnationer av ett ny arena på gamla Ullevi.

/Kurt
 
Senast ändrad:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Tyvärr har dom stängt den husbilsparkeringen vid shell vid Ullevi. pga rivningen av gamla Ullevi.
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Jag får tacka för era tips. Det blir att undersöka vidare ang. parkeringen söder om Liseberg om inget annat dyker upp. Det är lagom avstånd till Ullevi.
Och Torbjörn, det finns intresse för både sportbilar och motorcyklar. Har haft båda.
mvh / Willy - 164
Hej!
I sommras stod vi på parkeringen framför polishuset, mitt emot Ullevi och vi var inte ensamma, stod säkert 10 husbilar där, så man får komma tidigt.
Vid Liseberg har dom bommat så det går inte att åka in, det verkar som det inte går att stå på deras p-platser nattetid.
Ha det.:D
A-L
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Liseberg tycker inte om husbilar och husvagnar om dom inte står på "Deras" Camping.

Dom tycker inte heller om Sina egna invånare i staden.

Vi försökte att campa på Kärralunds camping, men se det gick inte när dom fick reda på att vi var från Göteborg.

Emellertid så lyckades Vi bluffa till oss en plats förra hösten för vi ville se om det funkade att övernatta i husbil i Göteborg.
Hls Monica o Kurt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Kurt.b
Ja, tror också att det är så illa som du beskriver.
Göteborgs kommun - eller stad som det numera heter, verkar inte intresserade av husbilar som tar sig friheten att övernatta på icke kommunägda campingplatser.

Kommunen är ägare av Kärralunds camping, Delsjöns camping, mfl, platser där du till äventyrs tar dig friheten att övernatta, utanför som en fricampare.

Göteborg ingår även i den grupp av kommuner som konsekvent vägrar svara på tidningen HoC enkäter rörande ställplatser. Solklart finns ett samband mellan de kommunägda campingarna och en konkurrens mellan ställplatser o kommunens profit från Lisebergs campingbolag.

Man blir lite förvånad när man drar sig till minnes hur husbilsvänliga de är i Tyskland, på tex, parkeringen utanför HansaPark, där rader av husbilar, och därmed potentiella kunder väntar på parköppning.

Lisebergs parkering, med sina höjdbommar strävar uppenbarligen åt att minska
icon13.gif
tillströmmningen från husbilskunder.... märkligt...men uppenbarligen sant

SD
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Ja, tyvärr det är som jag sagt tidigare att ibland skäms man för att vara Göteborgare, hls Kurt.b
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Tyvärr, är det inte heller särskilt billigt att övernatta på Kärralunds camping...
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: (Ställ)plats nära Ullevi ??

Hej Hundvakten, jag håller med Dig Fullständigt, hls Kurt
 
Toppen