• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sprucken duschkabin

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0D158 Hk 160 Multijet Power
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Toskana 750 Exclusive
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Inredning
Hej.
Min duschkabin har, utan känd orsak, spruckit på väggen som är mot bakdelen av HB. Jag talade om mitt problem för en granne som har haft en Hobby-HB för tre år sedan. Han hade råkat ut för samma problem.Han hade köpt HB hos Tumbo husvagnar, utanför Eskilstuna, de åtgärdade skadan utan kostnad för köparen. Jag är nyfiken om det är flera Hobbyägare som har råkat ut för samma problem. Jag har köpt min vagn hos Tumbo Husvagnar och hoppas att de kommer att hjälpa mig. Jag har tre månader kvar på den ettåriga garantin som följde med vagnen. Jag har köpt både husvagn och husbil hos Tunbo Husvagnar och alltid blivit väl bemött på deras verkstad. Alltså hör av ER om ni har haft samma eller liknande problem.
Bosse bas. BJN793.

Toskana650

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2026
På vår Toskana 650 Exclusive -08 har den spruckit två vintrar i rad. Förra våren reparerades den på garantin. Verkstaden tog då inte bort den gamla väggen utan klistrade den nya väggen ovanpå.

I vintras sprack den igen och Forsbergs tar på sig kostnaden, trots att garantin har gått ut. Förra året fick jag höra att det var fel lim använt på fabriken så det är nog ett vanligt fel på den årsmodellen. I år ska jag se till att verkstan tar bort båda lagren med duschvägg före montage av den nya.

Det är utan tvekan temperaturen som orsakar sprickorna. I mars var sprickan mycket bredare än nu när temperaturen är högre. Har de blandat in kvicksilver i plasten:confused:

mvh PO

Berra 57

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2728
Medlemskap
2025
Hej
Vi var spekulanter på en Hobby T 650 Fsc -04.
Denna hadde också sprickor i nedre bakre hörnena i duschen.
Firman skille slipa lita och limma ?Lät inte seriöst.
Skulle nog byta hela skivan.:swoon:

A

Anders & Carita

Guest
Vi hade en exat lika dan bil som du. Vårt duschgolv sprack vid utloppsröret. Vår säljare tyckte vi skulle lägga i silikon och använda duschen. Det beställdes ett nytt dushkgolv. Det var i början av juni det sprack. Inget golv kom och vi fick det bytt på fabriken i Tyskland i samband med lagning av en vattenskada i slutet av oktober. Tyvärr fortsatte det att läcka in vatten på grund av att vår leverantör monterat ett larm och borrat genom backre lastluckan och tätningslisten. Det kom in vatten där i 2 år. Eftersom bilen lutade framåt så var det fuktskada ca 10-15 cm in och lika mycket upp efter ytterväggen i hela högersidan.

Säljaren ville inte kompensera oss när vi på grund av hustrus astma inte kunde behålla bilen. De ville inte heller göra affär med oss. I dagarna går det in en stämning på 125000 kr som vi anser vi förlorat. Så kan det gå.

Se till att du får golvet bytt. Se gärna också till att det byggs bättre stöd under golvet, annars riskerar du nya problem.

Toskana650

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2026
Anders & Carita skrev:
Se till att du får golvet bytt. Se gärna också till att det byggs bättre stöd under golvet, annars riskerar du nya problem.

Nu var det ju inte golvet som har spruckit utan väggen...
Dessutom antar jag att de inte har duschat (i husbilen alltså:)) efter det att sprickan har uppkommit.
mvh PO

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025
Toskana650 skrev:
På vår Toskana 650 Exclusive -08 har den spruckit två vintrar i rad. Förra våren reparerades den på garantin. Verkstaden tog då inte bort den gamla väggen utan klistrade den nya väggen ovanpå.

I vintras sprack den igen och Forsbergs tar på sig kostnaden, trots att garantin har gått ut. Förra året fick jag höra att det var fel lim använt på fabriken så det är nog ett vanligt fel på den årsmodellen. I år ska jag se till att verkstan tar bort båda lagren med duschvägg före montage av den nya.

Det är utan tvekan temperaturen som orsakar sprickorna. I mars var sprickan mycket bredare än nu när temperaturen är högre. Har de blandat in kvicksilver i plasten:confused:

mvh PO

Hej. Tack för hjälpen.
/Bosse bas

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025
Toskana650 skrev:

mvh PO
Hej.
tack för hjälpen.
/Bosse bas

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025
Toskana650 skrev:

mvh PO
Hej. Tack för råden.
/Bosse bas

Kaptenen

FD HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
928
Medlemskap
2023
På våran LMC 708 2007 sprack plasten i duschväggen förra året. Fixades dock av Husbilen.com där vi köpt bilen, genom att en våtrumstapet klistrades på väggen.
Blev mycket mer ombonat och ingen risk för sprickor i fortsättningen. Detta är tydligen ett ganska vanligt problem på vintern.

F

F.d. 53165

Guest
Vår Hobby 555 TK, 2007, har golvet spruckit och även ramperna bak, där baklysena sitter. Tumbo tog inget på garantin utan jag fick stå för kostnaden, ca 9.000 kr då var husbilen 3 år! Även duschväggarna var fel vid nyleveransen, de var bulor överallt och dessa byttes ut mot annat material med siliconkladd på väggar och tak!
Man kan fundera på kvaliteten på plastmaterialet som de använder och vilken policy de använder sig när det gäller kundrelationer.
En gång Hobby, aldrig mer!

Toppen