• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sprucken dusch?

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Hej!

Lånade en nästan ny Hobby Toscana 650 tror jag den hette en vecka. Fantastiskt vad det har gott framåt med Fiats chassier rent körmässigt gämfört med den 92:a jag tidigare lånat.

Men min undran, första kvällen upptäckte vi att hela den bakre/inre väggen i duschutrymmet hade oregelbundna sprickor i den blanka vita plasten. Sprickorna var genomgående men rätt sällan ut i skivans kant.

Ägaren hade ej använt bilen sedan i höstas och har inte sett sprickorna tidigare och jag vet ej om de fanns när jag hämtade bilen eller uppstod första dagen vi körde.


Ingen tokkörning men vi hamnade på en del grusvägar i Kolmårdentrakten så visst blev det lite skakningar men inget extremt.

Nån som vart med om nåt liknande? nån ide vad det beror på?
Vet ej exakt årgång på bilen men den registrerades i Sverige i april förra året och såldes senare på sommaren 2010 av en handlare i i Umeå, den hade då gått 700 mil ca. Idag har den gått ca 1600 mil.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Sprucken dusch?

Ja det känns inte som riktigt kvalitet. Vet inte riktigt var på kvalitetsskalan Hobby står, känns kanske som mer som snygg yta men kostade dock drygt en halv mille.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Sprucken dusch?

Efter ha läst länken på Hobbyforumet kan man konstatera att de tyck spricka av sig själv både här och där. Men det kanske inte är specifikt bara för Hobby?

Men vad jag förstår så hade ingen haft problem med just duschväggen.
 
F

F.d. 29456

Guest
Sv: Sprucken dusch?

Jeg har en Toskana 650 2008 model. Der sprakk dusjeveggen når vi sto stille å ventet på en ferge i Finland i sommer. Det var den smale veggen der dusjkranen er festet.

Petter
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Sprucken dusch?

Hej Plovland.

Tydligen inte en engångföretelse att Duschväggarna spricker.
Och i ditt fall när du stod slilla! Undrar vad dom byggd in för spänningar i konstruktionen.

I mitt fall var det den stora väggen mot baken på bilen. Tror där inte satt annat än handukskrokar högst upp. antar att dessa är limmade på plats. Tror alltså inte det har med att man skruvat fast något i, eller igenom, plasten att göra.

Berätta gärna mer om du gör något åt det vilket jag antar, annars lär väl väggen bli fuktskadad. Ägaren till bilen jag lånade verkade lite resignerad och funderade på silicon på sprikorna men det blir ju knappast snyggt.
Och det är en bit från Stockholm till Umeå för ev. garantireparation.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Sprucken dusch?

Det finns väl Hobbyhandlare närmare Umeå. Det här skall omfattas av garantin.

Felet är typiskt inbyggt och är det mindre än 3 år sen bilen tillverkades och inregistrerades skall garantin gälla. Man bör kunna visa att felet är ursprungligt, vilket handlaren vet om och då gäller konsumentköplagen. Man måste propsa på att felet är ursprungligt och skall åtgärdas. Detta gäller bilar som originalköpts i Sverige med svenska konsumentlagar, vad som gäller om det är en tyskimport vet jag inte.

På fabriken i tyskland finns delarna på lager. Kanske är det möjligt att byta som hobbyarbete om garantierna inte gäller.
 

LarsoEwa

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7837
Medlemskap
2024
Sv: Sprucken dusch?

Vi köpte en Hobby 650 -03 i våras av Bengt i Örkelljunga. Efter förtsa turen märkte vi en lång spricka i väggen bakåt i duschen. Den har nu blivit bytt på garantin och vi hoppas det inte upprepar sig. All heder åt Bengt i Örkelljunga! Allt vi upptäckt har blivit åtgärdat utan bekymmer!:spinny:
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Sprucken dusch?

Intressant.

Tydligen något som hänt flera Hobbybilar och som det verkar utan egentlig koppling till hur de används eller körs. Särskilt om de spricker när bilen står stilla.

Skall peppa bilägaren att ta upp det med någon Hobbyhandlare eller handlarn i Umeå nu när det är klart att det inte har med ovarsamt användade att göra.

Stort tack för responsen.

Pontus
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sprucken dusch?

Finns nog bara en lösning, ersätt alla spruckna paneler med liknande i glasfiberarmerad polyester. Borde vara en självklarhet av tillverkaren efter alla haverier.
 
F

F.d. 29456

Guest
Sv: Sprucken dusch?

Hei
Hentet bilen hos forhandleren idag. De har byttet den sprekte veggen uten kostnad for meg.
 
Toppen