• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spridarproblem Fiat 2,8 JTD

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
Vi var i Tyskland med vår Burstner,då vi passerade genom en av de större städerna fick vi motorproblem.Jag lyckades hitta en verkstad där de, med hjälp av datorn ,konstaterade att det var 2:ans spridare som inte fungerade.
De bytte ut den och det gick bra ända tills vi kom hem, då började samma problem komma till och från. Jag har efteråt själv kommit fram till att det
är ett kabelfel ,så där rök 5600kr helt i onödan.Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om man kan byta alla spridarkablar själv.:confused:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Spridarproblem Fiat 2,8 JTD

Datamontörer kan bli hiskeligt dyra. Oftast är det själva kontakten mot spridaren som har dålig kontakt. Lossa dom och gör rent. Kanske vrida stiften ytterst lite så det blir hårdare spänn.
Värt att prova tycker jag i alla fall.
bosse b
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Spridarproblem Fiat 2,8 JTD

Om det inte skulle lyckas med rengöring o vridning av stiften i spridaren så finns detta kontaktstycke som reservdel. Denna är då med en ca 1 dm kabel som skall skarvas på ett säkert sätt och sedan dragas över med krympslang (glöm ej att sätta på krympslangen först). För oss hände samma sak i Tyskland och kännedomen om kontaktproblemet fick jag genom HB-klubben och talade om detta för verkstaden som gjorde dataanalys för att hitta rätt spridarkontakt. Sedan gick den i flera tusen mil utan probem
Lycka till.
 

sunkan

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
12892
Medlemskap
2022
Sv: Spridarproblem Fiat 2,8 JTD

HEJ!
Tack till Bosse B medlem nr 548 0ch till Mona o. Lars-göran medl. nr 4092.
för inlägget om kabelproblem på fiat 2,8 JTD.Jag har spänt upp kabeln i fråga
för att eliminera glappet.:)
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Spridarproblem Fiat 2,8 JTD

Hej hade dessa spridarproblem för några år sedan på en KABE ,där allt det här med krympslang o något som skulle limmas för att få bättre kontakt.problemen fortsatte , till slut byttes hela kabeljärvan ut, problemen var kvar . Efter tjat från mig kontaktdes Fiat , deras råd var skifta plats på spridarna , o vips körde den i 20,000 mil efter utan problem !Sevallbo
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Spridarproblem Fiat 2,8 JTD

Hej problemet var från början att kablarna var för hårt spända fiat har skickat ut service medelande till sina verkstäder man slackar dom mot spridarna en aning sedan tar man en spetsig tång och vrider stiften inne i spridarna lite gran sen kommer du aldrig att ha problem med det fler gånger.
 
Toppen