• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sprickor i RAPIDO, värt att kontrollera!

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Till RAPIDO ägare, en husbilskollega i UK har rapporterat om sprickor i bakre delen av främre glasfiberdelen i husbilstaket. Kanske idé att kontrollera. Bilen är 9 månader gammal. se bilder.

Bilagor

• Frontal.jpg
    Frontal.jpg
    141,5 KB · Visningar: 48
  • RoofLocation.jpg
    RoofLocation.jpg
    117,5 KB · Visningar: 60
  • CornerDetail.jpg
    CornerDetail.jpg
    104,3 KB · Visningar: 83
  • CloseupNearside.jpg
    CloseupNearside.jpg
    80,7 KB · Visningar: 60
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sprickor i RAPIDO, värt att kontrollera!

Ser absolut inte bra ut, men tyvärr så får man nog räkna med att det uppkommer sprickor i inte väl genomtänkta konstruktioner i glasfiberarmerad plast.
I det här fallet verka det som om var medveten om riskerna genom den relativt stora radien men kanske är problemet att man har gjort missar i karosstyvheten.

Skadan är troligen relativt lätt att laga men risken är att det blir nya sprickor på ett annat ställa i slutet på främre glasfiberdelen.

(troligen behövs det en inre förstärkning av något slag för att komma tillrätta med problemet.)

F

F.d. 2692

Guest

Har inte själv den modellen men tackar ändå för tipset. Det är sådana tips som är så värdefulla.

F

F.d. 55374

Guest

Ett sätt att stoppa sprickan är att borra ett litet hål i änden
Tommy R

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Sprickan är illa men varför alla dessa skruvar som syns genom taket och vid profilen på sidan?
Ser inte genomtänkt ut.

J

Jimbo

Guest

Precis som Janne sa, Dessa tips är guld värda!

Och som jag efterfrågade i ett annat inlägg jag skrev, att vi husbilsägare måste ta bort skygglapparna och faktiskt vara objektiva till vad vi köpt! Om vi inte påtalar fel och förbättringar...hur skall då utvecklingen gå framåt?
Och framför allt: Vi kan hjälpa vår medmänniska att inte göra samma misstag som man just själv gjort! Visst, krävs att kunna släppa prestigen men jag blir iaf glad av ett sånt här inlägg då jag tar till mig ny lärdom.

Gissa vad jag kommer att kontrollera på en Rapido, eller bil med liknande konstruktion....om jag någon gång skulle köpa en sån.

Tack!

Toppen