• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spricka i plast golvet på toa

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Har fått en 3cm lång spricka på plastgolvet på toa. Kan man laga detta på ett bra sätt? Finns det något lim som biter på en sådan plast? Plasten är ju tunn och har en ganska glatt och glansig yta. Vilket lim som helst duger nog inte här. Någon som har en bra idé.
//Nilhen

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Sprick i plast golvet på toa

Hej, är sprickan grund liksom bara i ytskiktet så kan du lägga i typ färg. Är den däremot djup så det mer allvarligt. Då gäller jobb underifrån, reparera glasfiber etc. Eller byta golvet.

F

F.d. 3297

Guest

Hej Nilhen,
kan glaedja dig med att jag just gjort en saadan reparastion. :eek:

Foerlaat min "konfitka stafnin k", sitter nere i soedra
Polen.

1) toem toa paa allt som inte aer vaeggfast. Det blir laettare arbete.

2) Lossa skruvar och slangklaemma till friskvatrten tanken och lyft ut den.
detta foerutsaetter toemd tank! ;)

3) toafotbaljan har ett antal skruvar i oeverkant, troligen dolda under hattar.
Lyft hattasrna och skruva ut skruvarna. Gloem inte att para ihop skruv och hatt.

4) lyft ut gummilisten som sitter mellan vaegg ch fotbalja. Knepigt men var foersiktig.

5) Lyft upp fotbaljan lite. Slangen till graavattentanken kan vara vaeldigt kort.
Skruva loss slngens klaemma vid forbaljans utlopp.

6) Lyft ut fdbalja och foervaanas oever hur liten "fotpallen" aer!
Jag bytte fotpallen till en mycket stoerre platta, men med de gamla klossarna
foer att faa samma hoejd.

7) foerstaerk fotbaljan med glasfiber och polyester.

8) montering i omvaend ordning.

Lycka till!

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Sv: Spricka i plast golvet på toa

Den 3cm långa sprickan är helt igenom plast golvet. Vad jag förstår måste lagningen vara under golvet med glasfiber/polyester, men gör man inget på ovansidan, man vil ju dölja sprickan så den inte syns. Var införskaffar jag materialen och vad heter de?
//Nilhen

Senast ändrad:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Den 3cm långa sprickan är helt igenom plast golvet. Vad jag förstår måste lagningen vara under golvet med glasfiber/polyester, men gör man inget på ovansidan, man vil ju dölja sprickan så den inte syns. Var införskaffar jag materialen och vad heter de?
//Nilhen
Hej, om du följer Hans/Smoett råd så gäller priming o lackering av ovansidan av t.ex båt/billackerare. Meeen kan bli billigare o byta ut golvet eller ?.

F

F.d. 29925

Guest

Finns en tvåkomponentsplast hos Biltema som heter "plastsvets" har fungerat utmärkt de gånger jag har använd det på ".termoplast".

Är det termoplast du har i golvet så använd maskeringsband som tejpas över sprickan, sedan karvar man med vass kviv ut en svetsfogsliknande fog så att kanterna fortfarande är täckta av tejpen. Därefter blandar man de två komponenterna och fyller fogen med "smeten". Den stelnar relativt snabbt vid rumstemperatur och när den har fått en relativt seg konsistens skär man av överflödigt material. Det kan sjunka en aning men tejpens tjocklek kan ha varit tillräckligt som kompensation.

Glöm för all del inte att testa på en liten liten bit först

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, thermoplast golv är en helt annan sak än glasfibergolv hoppas du finner ut vad du egenligen har framför dig. Som komplettering till tidigare inlägg av mig säger bara Intäkter tar jag på det jag kan bäst, Kostnader tar jag när tid o kundskap fattas.

F

F.d. 52908

Guest

Hej.
Jag fick en sådan spricka någon månad efter att jag köpt min Dethleffs hos Forsberg. Eftersom golvet fjädrar lite trodde jag det skulle va omöjligt att laga sprickan. Forsbergs tog det till sin verkstad och byggde under golvet så att det blev stumt och inte fjädrade. Dom limmade sprickan och det syntes väldigt lite. Lagningen höll så länge jag hade bilen och jag har inte hört att det skulle gått sönder igen. Tycker dom gjorde ett bra jobb och jag var nöjd.
Sören

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Finns en tvåkomponentsplast hos Biltema som heter "plastsvets" har fungerat utmärkt de gånger jag har använd det på ".termoplast".

Är det termoplast du har i golvet så använd maskeringsband som tejpas över sprickan, sedan karvar man med vass kviv ut en svetsfogsliknande fog så att kanterna fortfarande är täckta av tejpen. Därefter blandar man de två komponenterna och fyller fogen med "smeten". Den stelnar relativt snabbt vid rumstemperatur och när den har fått en relativt seg konsistens skär man av överflödigt material. Det kan sjunka en aning men tejpens tjocklek kan ha varit tillräckligt som kompensation.

Glöm för all del inte att testa på en liten liten bit först

Det här låter intressant, jag tycker det ser ut som ett vanligt formpressat plastgolv och inte glasfiber, frågan är hur man ska kunna veta. Bilen är en Elnagh -03.
//Nilhen

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Titta bland kemikalierna i livsmedelsaffären. Där finns Gripen Remover som är Etylacetat och som löser den plast som används till toadetaljer i många husbilar. Genom att lösa upp lite plast i Remover får du ett lim som fäster på toaplasten.

F

F.d. 55416

Guest

Det troliga är att det är ABS plast, då går det att blanda ABS Granulat och aceton, det skall bli som ett tjockt lim, det fungerar bra.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

En (galen?) idé: Det kanske går att använda sådan där svetstråd som golvläggare använder? De finns ju i många färger, och varmluftspruta för stt svetsa med brukar gå att hyra hos golvläggningsfirmor.
Eller låta en golvläggare göra jobbet. Det är svårt att få det snyggt om man gör det själv.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den tråden fungerer hvis det er PVC - er det en termoplast i golvet så blir skaden mye større under forsøket. Tviler sterkt på om det er PVC, mer sannsynlig en termoplast

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

En (galen?) idé: Det kanske går att använda sådan där svetstråd som golvläggare använder? De finns ju i många färger, och varmluftspruta för stt svetsa med brukar gå att hyra hos golvläggningsfirmor.
Eller låta en golvläggare göra jobbet. Det är svårt att få det snyggt om man gör det själv.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag gjorde ett fynd på Bauhaus för ett tag sedan. De har faktiskt paket med svetstrådar i plast. Det finns fyra, fem sorter anpassade till olika sorters hårdplaster. De har även munstycken anpassade för svetsning med varmluftpistol, även ett som man matar ner tråden genom munstycket på (det är möjligt att en del enklare varmluftpistoler inte tål att strypas så mycket vid utblåset). Det går även att använda en lödkolv för svetsning, helst en som man kan reglera värmen på. Men med lödkolv är det troligen svårt att få det snyggt utan efterarbete.
Sedan gäller det ju att ta reda på vilken plast man har i biten som är trasig.....jag vet att jag läste för något år sedan hur man kan testa sig fram, men tyvärr så hittar jag inte sidan nu (packar husbilen för resa). Jag tror det gick ut på hur plasten reagerade på eld. Brinner, rökfärg, bubblar, fräser, droppar m.m. Någon som vet?

M.v.h. JANKRO.

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Är inte plasten i golvet armerad med glasfiber är det mest troligt varmformad ABS.
Tittar man i litteraturen så finns det tabeller på vad som angriper ABS, på en skala 1-5 över kemikaliebeständigheten (0=ingen och 5=utmärkt) så löses ABS vid 23 grader C av bl.a: etylacetat=1; aceton=0; toluen=0; xylen=0.
Mera exotiska lösningsmedel finns också så se upp med spill av div vätskor på toalettgolvet!
ABS klarar sig för övrigt mycket bra mot syror och baser och är ett bra material för toagolvet - om golvet under stöder bra - den mekaniska hållfastheten (brottöjningen) för ABS är inte så värst imponerande i de tjocklekar man gör toagolvet av, nästan lika dålig som plexiglas och en tiondedel av karbonatplast (t.ex.Lexan).

Varning för aceton som innehåller olja, nagellacksborttagning duger inte!

Smutsen i sprickan ska förstås tas bort, att skrapa upp en fog är ett bra tips men man måste då fylla på lim i flera lager vartefter limmet torkar och sjunker ihop.

Löser man upp lite plast av samma färg som golvet i lösningsmedel för att göra ett lim (som Håkan tipsar om) så blir givetvis fogen mycket mindre synlig.

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Tack för alla svar, ska försöka mig på att göra en lagning av sprickan med hjälp av alla tips jag fått på detta eminenta forum. Byta golvet är absolut sista utvägen, får troligen bara samma golv igen, med samma tunna plast som troligen också kommer att spricka.

F

F.d. 29925

Guest

Hur du än kommer att göra, försök att ta reda på varför sprickan uppkomm Kanske man borde injicera något "stödjande medel" under sprickområdet för att förhindra en "repris" innan själva reparationen.

Själv skulle jag bli villrådig efter alla "råd och tips", men alla försöker hjälpa till efter bästa förmåga, och det måste nog ändå vara ett tecken på att alla försöker hjälpa till så gott man kan.

Toppen