• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spotlightarmatur, hur sitter den fast.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Hej!
Har några funderingar nu inför vinterns olika projekt med den nyinförskaffade husbilen.

Det är en Dethleffs T6501B -10.

1. Har problem med att en av "spottarna" ovanför köksdelen inte vill lysa som den ska.
LED-lampan lyser gult och verkar inte få ordentlig med spänning (inte fel på LED:en)
Knackar man till på armaturen fungerar det ett tag. Dålig förbindelse vid anslutningen gissar jag. Hur får man ned hela armaturen, är det fjädrande armar som håller den eller?
Vill inte få brytmärken i onödan.

2. Hur får man bort skugglisten som sitter högst upp emot taket. jag vill dels ha bort den för att fixa problem nummer ett. Men även för att prova montera LED-list innanför. Är listen bara inskjuten i ett spår eller skruvad från baksidan (vilket ställer till bekymmer)?

Bifogad bild från liknande bil. Det är spotten allra högst upp vid taket som avses i frågan:
spot.jpg

Med vänlig hälsning/Erik

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Sv: Spotlightarmatur, hur sitter den fast.

På Dethleffs -07 satt skugglisten bara intryckt i ett spår = borde vara samma på 10:an, så bara till att dra ut den.
Om jag inte missminner mig är armaturen bara fjäderbelastad (är dock inte 100). Prova att dra i den försiktigt så märker du om den lossar.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Då missuppfattade jag dig.
Hade nämligen sådan i Husvagen en gång i tiden som man tryckt in lite och vred för att få bort.
Är den inte skruva mot mellenväggen i skåpet?
Den grå listen går den ända upp mot taket?
Om du sätte dit en LED list,stör dig då spotten?Du behöver väl inte tända dem.
/Vidhem

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej
Då missuppfattade jag dig.
Hade nämligen sådan i Husvagen en gång i tiden som man tryckt in lite och vred för att få bort.
Är den inte skruva mot mellenväggen i skåpet?
Den grå listen går den ända upp mot taket?
Om du sätte dit en LED list,stör dig då spotten?Du behöver väl inte tända dem.
/Vidhem

Hej Vidhem!

Listen går inte ända upp. Ska känna lite på den så får jag se om den bara sitter i ett spår som jag blev tipsade om i tråden. Spotten skall funka, så är det bara :)

Toppen