• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Sporadiskt startproblem 2,3.

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Har ett fel som kommer och går och som känns sådär betryggande. Problemet börjar dessutom komma oftare och oftare, så jag är lite orolig för att bli ståendes någonstans där man verkligen inte vill stå med en trasig bil. En färja exempelvis...

Problemet kommer kanske vart 20-40 startförsök. Startmotorn klipper i precis som vanligt men motorn går inte igång. Precis som att soppapumpen inte skulle starta eller dyl. Vrider jag av nyckeln och provar igen så går den i regel igång precis som den ska. Ibland får man vrida av och på nyckeln två gånger för att det ska fungera, men när den väl hoppar igång så går den precis som den ska utan att rycka eller hacka. Bilen i övrigt går helt perfekt och larmar inte för något i displayen.

Spontant tänker man immobiliser eller nåt relä som börjar ge upp.

Kanske går det att hitta nån felkod om man kopplar in den i en felkodsläsare? Vilken rekommenderar ni i så fall?

Har inte lust att åka till en verkstad med ett sådant fel som inte går att provocera fram då jag anar att det kan bli hur dyrt som helst beroende på vilken mekaniker man råkar att få.

Bilen är en Ducato 2,3 130 hk årsm 2019. Gått ca 7000 mil.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du provat med att använda reservnyckeln? När du slår till tändningen så tänds en lampa med bilden av en nyckel, den ska släckas inom ngn sekund. Gör den inte det så är ngt på gång med chippet i nyckeln, släcks inte nyckellampan så går bara startmotorn runt men tänder inte.
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Har du provat med att använda reservnyckeln? När du slår till tändningen så tänds en lampa med bilden av en nyckel, den ska släckas inom ngn sekund. Gör den inte det så är ngt på gång med chippet i nyckeln, släcks inte nyckellampan så går bara startmotorn runt men tänder inte.
Tack för svar!

Jag kom på detta med nyckeln samtidigt som jag skrev inlägget... Ska hålla utkik efter den symbolen också! Om nyckellampan slocknar så har bilens immobiliser detekterat nyckeln? Korrekt uppfattat?

Borde det generera en felkod i systemet? Typ startförsök blockerat.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för svar!

Jag kom på detta med nyckeln samtidigt som jag skrev inlägget... Ska hålla utkik efter den symbolen också! Om nyckellampan slocknar så har bilens immobiliser detekterat nyckeln? Korrekt uppfattat?

Borde det generera en felkod i systemet? Typ startförsök blockerat.
Japp, lampan ska slockna. Vet faktiskt inte om det lägger sig i felminnet men borde väl göra det. Lycka till och återkom gärna så vi får klart för oss vad det var för fel.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tyvärr inte, det finns ju en uppsjö av dem från enklare biltemamodeller till proffsmaskiner. Kanske prova med en enklare modell, men kolla att den klarar att läsa felminne på Fiat, annars så är det inte så dyrt att åka till en mekonomen eller annan märkesoberoende verkstad och få den kollad.
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
Tack för era svar och engagemang!

Nu har vi kommit två steg längre i felsökningen. Redan i inlägg två nämndes det om en lampa om immobilizern. Har nu listat ut att denna inte ska lysa alls om du vrider på tändningen. Men här har vi nog problemet.

1. När bilen inte går igång så lyser lampan för startspärren i instrumenteringen. Det lyser en massa andra lampor också såsom oljetryck etc, så den kan vara svår att se uppenbarligen.

2. Samma sak har inträffat oavsett vilken nyckel jag använder.

Alltså har vi ett fel som rör startspärren. Frågan är bara vart och varför? Det vinns en slags "antenn" nära rattlåset som sannolikt kan strula, men även nån slags styrbox någonstans som givetvis kan börja ge upp.

Någon som har erfarenheter kring detta och hur man enklast kan söka vidare? Sökning på forumet ger lite spretande info och jag är osäker hur långt tillbaka samma startspärr sitter monterad.

Vet även att på nån modell tidigare så ska man kunna nödstarta bilen även om startspärren är inkopplad, genom att man knappar in en kod genom nån hokuspokusmetod där man håller gaspedalen i botten en viss tid och sedan knappar in bilens specifika kod via knapparna på ratten... Oklart om det gäller även nyare modeller.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi hade samma typ av spärr på vår 2006 vi fick gjort en ny nyckel och sedan så funkade det. Nu är ju detta uppenbarligen inte ditt problem eftersom problemet uppstår oavsett vilken nyckel du använder. Det finns ju grejor som kostar ca 5000 som kopplar ur startspärren genom att placera dem i OBD uttaget, på så sätt så kan du bara plocka ur det när du går ifrån bilen. Vill inte hänvisa till ngn sida men söker du på "starta fiat med utslagen immobilizer" alternativt "fiat emergency start tool" så kommer det upp lite förslag.
 

juha01

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Kungälv
En liten uppdatering är på sin plats då problemet verkar vara löst, åtminstone för tillfället.

Jag monterade bort själva "antennen" som sitter vid tändningslåset och kunde inte se något fel. Den är i sin tur ansluten till kabelhärvan i bilen, men den har en 30 cm lång kabel med en liten tvåpolig kontakt som anslutning. Jag tog isär denna och sprayade i lite kontaktrengöring. Monterade tillbaka allt och nu har felet inte uppkommit efter detta. Lägger med en bild på den antennen så vet ni vad ni ska leta efter om ni har samma problem.

Håller tummarna att detta var problemet!
immobilizer-antenna-fiat-ducato-2002-2006.jpg
 
Toppen