• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spislågan slocknar!!!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Hej!

Ett problem har vi med den stora lågan på spisen i vår bil, Hobby 650FLC 2009.
Den stora lågan vill inte hålla sig brinnande.

Jag har knackat på den och ibland så har det funkat.

Har även haft isär plattan och gjort ordentligt rent och även putsat av kännaren.
Efter det så funkar den perfekt i ca: 1 dygn, sen är det likadant igen.

Ny rengörning och putsning..... funkar ca: 1 dygn.

Vad är det för fel?:confused:

Är det nåt man måste byta ut, eller går det att fixa på nåt sätt?

Några tips uppskattas!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spislågan slocknar!!!

Hva som er felet kommer litt an på brennertypen, 2 vanlige problem er manglende luft inn i brenneren, og delvis tett hull ved termoføleren. Ta det siste først, om de 2-3 hullene nærmest føleren blir snevret inn så blir varmen for liten til at blusset kan brenne - disse renses med en nål eller tynn metaltråd. Manglende luft inn i brenneren kommer enten av smuss i kanalene i bunnen av brenneren eller på noen brennere så er det platekanter som kan bøye seg - disse siste må rettes ut igjen slik at hullene mellom platekantene blir store nok. Det som gir best varme er rett blanding gass og luft.

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Hej, vi hade samma problem, brännaren funkade inte husbilsleverantören skulle fixa det men efter ett tag kom problemet tillbaka. Vi kontaktade spisleverantören och vips hade vi en utbytes spis.
Bo

P

PAM 97

Guest

vi har haft samma problem, fick tipset att ta bort plåten under spisen, där går kopparledningar dra lite i dom så funkar det, jag gjorde det nu har det fungerat i tre veckor. TOPPEN

F

F.d. 55456

Guest

Kolla om ni har tryckt upp skyddsplåten så att den ligger mot tändsäkringens rör då försvinner den värme som går åt för att hålla ventilen öppen. Har varit med om det i en husvagn för några år sedan.
MVH Bjarne
:mh4:

mojjen

HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2025

Hej jag gjorde såhär.
Först tog jag bort det övre locket, sen skruvade jag loss munstycket, sen sitter det två skruvar till , så att man kan dela på brännaren, där dammsög jag och putsade rent allt även munstycket naturligtvis. Skruvade sedan ihop allt igen.
Lågorna har brunnit som OS-elden i snart ett år nu.
Lycka till önskar MOJJEN

Toppen