• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SPETTEKAKA

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag tänker baka en spettekaka inför julen och har provat ett recept med smör, socker, ägg och potatismjöl. Den gräddades i vanlig ugn.
Resultatet blev en pannkaka utan den traditionellt porösa kosistensen, eftersom smeten flöt ut.
Då jag kontollerade flera recept så fann jag att alla inte innehöll smör eller margarin, så frågan är vad som gäller, och hur jag skall få "spiddekaugan" rätt.
//Conny
PS
Spettekakan kommer ursprungligen från Tyskland/Österrike. Första gången spettekakan omnämns i Sverige är i en bok från 1644.På den tiden var det bara adelsfolk som åt kakan. Den räknas numera som Skånes nationalkaka.
DS
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: SPETTEKAKA

Du får väl skaffa en sådan roterande grillspett och montera en stor kona på den och tända grillen och lägga lager för lager så du får det fina mönstret också , nnars blir det väl bara "maräng" .
 
Toppen