• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Speed Puls

F

F.d. 29748

Guest
Chassiefabrikat: Renault
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Pilote
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Hej mina vänner.
Jag har idag hämtat ut min nya husbil, det är en Pilote 715 FC på Renault chassi med cdi 2,5 motorn.
Skall börja att montera in min Pioneer Avic X1R (komb. CD/DVD/RAD/NAV) samt mitt larm. Båda dessa enheter är beroende av att man ansluter dom till "Speed Puls" (speedcensor) signalen.
Någon som vet var jag kan hitta denna????

Tackar på förhand för hjälpen
Lulle
 
F

F.d. 4879

Guest
Du bör nog gå till Volvo lasvagnars verkstad och höra då det är dom som servar Renaults lastvagnar. Speedsensorn är antagligen en givare från hastighetsmätarens sensor som talar om att bilen fortare eller saktare och reglerar ljudets volym efter det, men jag förstår inte vad det ska ha att göra med larmet? Sen är det ju även som så att alla bilar har inte en sån funktion inbyggd i bilen, många bilar har även än idag en vire som driver h-mätaren. Som sagt, kolla med Volvo verkstaden om det finns över huvud taget och i så fall vilken färg kabeln har, den sitter säkerligen där radion ska monteras i så fall.
 
F

F.d. 29748

Guest
Jag skall inte använda pulsen för att höja och sänka radions volym.
Den används av Navigatorn för att tillsammans med det inbyggda gyrot kunna göra sk. "död räkning" när man befinner sig i lägen där GPS signalen försvunnit.
Kopplingen till larmet gör att när bilens hastighet överstiger ca 5-10 kmh så låses
dörrarna automatiskt.
Ok jag skall kontakta Renault service för att försöka få fram informationen.

Mvh. Lulle
 

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2024
Hej Jag letade nästa ihjäl mig för att hitta pulsen du söker
Den finns i den förberedda kontakten till radio monteringen eller från ABS styrdonet i kabelstam H47 kabel 37 i plint nr 9 och skall vara ROSA (0,72 qmm) tjock ledare ring om du inte hittar den jag har ett schema
070-6242806
Arne Gustafsson
 
F

F.d. 29748

Guest
Ok
Törs man fråga om Du känner till på vilket stift i radions ISO kontakt den i så fall skulle finnas?
Tacksam för all hjälp
Lulle
 
Toppen