• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spara skatt o försäkring

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Knarrevik skriver under rubriken Nya skatteregler för husbil.....Inlägg 156 hur man kan göra för att spara skatt o försäkringspengar.
Då kommer min fråga; är det någon/några som ställer av personbilen på samma sätt som Knarrevik föreslår när man är ute på stora semesterresan för året? (Mer än 20 dagar)?? Jag gjorde det för länge sedan på 80-talet. Då var jag borta 3 månader och ställde även av TV-Licensen (och det var inte populärt i Kiruna)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Spara skatt o försäkring

Jag har en gammal bmw diesel med årsskatt på 7600kr. Den brukar jag använda kanske 4 tillfällen a 2 dagar per år. Brukar bli 42 kr skatt och 25 kr försäkring vid varje tillfälle. Det är mer än 15 dagar mellan tillfällena.

Om årsskatten är lägre än 4800 kronor kan man endast ställa av hela månader, dvs påbörjad månad måste betalas och då måste man ju ha avställt mer än en kalendermånad för att få lägre skatt.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Spara skatt o försäkring

Med appen Mina fordon (transportstyrelsen) ställer vi av o på vår husbil och övriga bilar på sekunden. Självklart ställer man av fordonen när dom inte används.....Oavsett om det är månatlig skatt eller inte så betalar man inte försäkringen iaf, bara avställningsförsäkring vilket är en bråkdel av påställt fordon. Jag är förvånad av hur många som inte ställer av o på mer, men det är tydligen kul att bjuda försäkringsbolagen på gratispengar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Spara skatt o försäkring

Med appen Mina fordon (transportstyrelsen) ställer vi av o på vår husbil och övriga bilar på sekunden. Självklart ställer man av fordonen när dom inte används.....Oavsett om det är månatlig skatt eller inte så betalar man inte försäkringen iaf, bara avställningsförsäkring vilket är en bråkdel av påställt fordon. Jag är förvånad av hur många som inte ställer av o på mer, men det är tydligen kul att bjuda försäkringsbolagen på gratispengar

Än så länge kostar detta ingenting men om alla skulle göra som dej ( vilket i & för sig är smart) så skulle det bli ett enormt merarbete för försäkringsbolagen som säkerligen skulle börja ta betalt för denna administration.

Bennie
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Spara skatt o försäkring

Varför skulle försäkringsbolagen ta mer betalt? De tar ju redan bra betalt för sina tjänster.
Finns ingen anledning att betala mer än vad som är nödvändigt.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Spara skatt o försäkring

Än så länge kostar detta ingenting men om alla skulle göra som dej ( vilket i & för sig är smart) så skulle det bli ett enormt merarbete för försäkringsbolagen som säkerligen skulle börja ta betalt för denna administration.

Bennie

Jag kan dessutom föreställa mig att det är inte oss husbilsägare Transportstyrelsen och andra regelskapande instanser har tänkt på när regelverket om fordonsregistrering skapades så att man för längre och kortare tider många gånger om året kan ställa av och på. Min tanke är att detta regelverk skapades främst för den yrkesmässiga trafiken, så att inte dyra arbetsfordon stod och kostade onödigt mycket vid lågsäsong. Detta är dock bara en flyktig tanke.

Nåja, jag kan vidare tänka mig att om många husbilsägare (miss)brukar detta system, så kan det snabbt komma en ändring. Vad vet man?

Johan K.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Spara skatt o försäkring

Än så länge kostar detta ingenting men om alla skulle göra som dej ( vilket i & för sig är smart) så skulle det bli ett enormt merarbete för försäkringsbolagen som säkerligen skulle börja ta betalt för denna administration.

Bennie

Vad skulle kostnaden vara? 25kr för en ändring i avtalet. Jag tar den isåfall istället för att betala 500kr i månaden......Som fd försäkringsanställd tror jag inte att det kommer att ske (hoppas) då detta har förekommit i evigheter. På tungsidan så ställs det tom av för service och reparationer. Enbart SL (Stockholms Lokaltrafik) med sina flera tusen bussar ställer av vid service i egna garage.......Och våra husbilar är en försumbar andel i fordonsparken. Nä, jag tänker inte bjuda mina fd arbetsgivare på pengar när fordonet står hemma och inte brukas. Fram med appen, tryck på knappen, kör och styr med ratten....
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Spara skatt o försäkring

Klart att vi ställer av både husbil o personbil då vi vet att de inte ska brukas. Hur sedan fördäkringdbolaget kommer att agera blir en senare fråga. Smid medan järnet är varm.
 
Toppen