• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spara 60% av bränslekostnaden??

F

F.d. 29993

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Jag tror Freddy har det rätt där, verkningsgraden blir lite bättre med syre/väte inblandningen och lite mer av energin i bränslet går till framdrivning i stället för värme i kylaren. Det skrivs också om det på forum som handlar om HHO.
--
P-O
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Att använda väte/syrgas (knallgas) som drivmedel kan skapa andra problem eftersom denna blandning exploderar och inte förbränns relativt "långsamt".

I exempelvis en bensinmotor brinner bränsle/luftblandningen med en hastighet av ca 3000m/s. Det bildas en flamfront som utbreder sig och oxiderar bränsle/luftblandningen innan den förbränns.
En explosion i cylndern ger ifrån sig mindre energi och under en kortare tid så det blir svårt att bygga upp ett användbart tryck i cyllindern.

Dessutom är en explosion förödande för kolvar och ventiler pga den höga värme och tryck som utvecklas momentant.
Det blis samma problem som när en bensinmotor är för högtänd. Det knackar och den ger sämre effekt, och så småningom pajar kolvarna och ev ventiler.

Man vill ha en lugn och jämn förbränning i cylindrarna, vilket inte minst bevisas av common rail-motorerna där man ger upp till 8 insprutningar i en och samma förbränningsprocess för att ge en jämn tryckstegring under lång tid.

Jag håller med om att man borde använda överskottsenergi till att framställa vätgas för bränsle, men att det används i bilmotorer ställer jag mig frågande till.

//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

helt ratt visard

Nar jag korde mitt elverk sa fick jag mycket mindre kraft med vatgas an pa bensin. Emellert dom motorer som ar tillverkade for vathas och bensin sim BMW sager att vatdasen ger mera kraft.
Skajj tillagga att jag inte hade nagon forgasare utan korde in vatgasen direkt in i motorn med en liten kran som mixar ratt mangd for varvtal.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Om en tenker litt annorlunda og tar knallgassen inn til en hydrogen brenselscelle - så får en ut maksimal energi i form av elektrisitet og nesten ingen oppvarming. Denne elektrisiteten kan en brukte til å drive gassgenereringen og blir det noe mer så finnes det i dag gode børsteløse motorer. Har sett for rc helis 9 kW og til lastbil/buss hjul med innebygget motor på over 1000 Nm.

Et godt bevis på om resonansen gir mer enn den krever ville i liten målestokk være om en kunne tenne en lampe i tillegg til loopen mellom hho boksen og brenselscellen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Att använda väte/syrgas (knallgas) som drivmedel kan skapa andra problem eftersom denna blandning exploderar och inte förbränns relativt "långsamt".

I exempelvis en bensinmotor brinner bränsle/luftblandningen med en hastighet av ca 3000m/s. Det bildas en flamfront som utbreder sig och oxiderar bränsle/luftblandningen innan den förbränns.
En explosion i cylndern ger ifrån sig mindre energi och under en kortare tid så det blir svårt att bygga upp ett användbart tryck i cyllindern.

Dessutom är en explosion förödande för kolvar och ventiler pga den höga värme och tryck som utvecklas momentant.
Det blis samma problem som när en bensinmotor är för högtänd. Det knackar och den ger sämre effekt, och så småningom pajar kolvarna och ev ventiler.

Man vill ha en lugn och jämn förbränning i cylindrarna, vilket inte minst bevisas av common rail-motorerna där man ger upp till 8 insprutningar i en och samma förbränningsprocess för att ge en jämn tryckstegring under lång tid.

Jag håller med om att man borde använda överskottsenergi till att framställa vätgas för bränsle, men att det används i bilmotorer ställer jag mig frågande till.

//W

Hej
Nu rubbar du mina cirklar.
En gång i tiden (60-tal) när jag "läste" förbränningsmotorteknik var gränsen mellan förbränning och explosion 1500m/s. Har jag missat något eller är det demensen som gör sitt intåg:confused::confused:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hej
Nu rubbar du mina cirklar.
En gång i tiden (60-tal) när jag "läste" förbränningsmotorteknik var gränsen mellan förbränning och explosion 1500m/s. Har jag missat något eller är det demensen som gör sitt intåg:confused::confused:

Ja, det blev nog en nolla för mycket. Jag skyller på den sena timmen.
:oops::oops::oops:
Skillnaden mellan förbränning och explosion brukar man ju anse gå vid ljudets hastighet.
Ca 340 m/s, i luft ökande vid högre temperaturer.
Jag har för tillfället inte tillgång till min litteratur i förbränningslära så jag lägger in en Brasklapp.

Jag läste förbränningsmotorer på 70-talet så min "demens" kanske är värre än din.
:swoon:
//W
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

På något universitet i USA håller man på med att öka verkningsgraden på dieselmotorer till c:a 60%, mot dagens c:a 40%.
Man använder sig av både Dieselolja och Bensin. Blandningen mellan bränslen måste varieras beroende på varvtal och belastning. Dieseln matas som vanligt genom spridarna och bensinen genom insugsröret.
Liknande försök har gjorts i Lund men lades ner då man inte trodde att det skulle bli intressant att ha två olika bränsletankar i fordonen.
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Dieseln matas som vanligt genom spridarna och bensinen genom insugsröret.

Hur undgår man att bensinen förorsakar knackning då dieselmotorns kompression är så mycket högre än i ens en högkomprimerad bensinmotor?

Den bättre bränsleförbrukningen hos en dieselmotor kan till en mindre del förklaras med dieseloljans större energitäthet, men den skiljer mindre än 10%, resten kommer av den större skillnaden mellan max kompression och trycket när avgasventilen öppnat.

Att då tillföra ett lättantändligt bränsle via insugsröret som måste tåla motorns maximala kompression utan att spontantända kräver sänkning av kompressionen och då försvinner större delen av dieselmotorns fördel.

Vid vilket universitet görs experimentet?

/ Erik
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hur undgår man att bensinen förorsakar knackning då dieselmotorns kompression är så mycket högre än i ens en högkomprimerad bensinmotor?

Den bättre bränsleförbrukningen hos en dieselmotor kan till en mindre del förklaras med dieseloljans större energitäthet, men den skiljer mindre än 10%, resten kommer av den större skillnaden mellan max kompression och trycket när avgasventilen öppnat.

Att då tillföra ett lättantändligt bränsle via insugsröret som måste tåla motorns maximala kompression utan att spontantända kräver sänkning av kompressionen och då försvinner större delen av dieselmotorns fördel.

Vid vilket universitet görs experimentet?

/ Erik

Wisconsin-Madison. (fanns en artikel i Ny Teknik under Juni 2010)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Det gör jag nu. Med min begränsade budget. Jag gör mkt förberedelser, sa att jag skall kunna visa resultaten ordentligt oxo.
Med hjälp av Scan Gauge eller Turbo Gauge.
Det kommer i GARAGET.se
 
F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

HHO-Generatorn styrs av vattenblandningen och strömstyrkan. Med rätt vattenblandning kan det ofta räcka med 5 Ampere för en 11 plattors 12 volt HHO -Gen. Den ger da ca 1 liter/min. 1 liter vatten ger ca 1866 liter Browns Gas.
 
F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

I stället för universitet, sa kan man själv lägga en bensinindränkt trasa i dieselns luftfilter och se resultatet när man kör.
 
F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Med hjälp av en PWM, en Pulsweitenmodulator.
 
F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Detonationsvagen hos Brown Gas är ca 5 Km/sekund.
 
F

F.d. 7614

Guest
Sv: Spara 60% av bränslekostnaden??

Hhhhrrrmmm.
Har jag förstått rätt?
Här har man allså en maskin som drivs av vatten som sönderdelas i sina beståndsdelar väte och syre.
Energin som åtgår för denna process skapas av maskinen själv.
Dessutom får man överskottsenergi för att driva "något"
Och ur "avgasröret" får man -just det... "samma" vatten!!!
Alltså har man skapat en Perpetum mobile (evighetsmaskin).
Sorry, men det strider mot termodynamikens första huvudsats:

"Innebörden av termodynamikens första huvudsats är att energi varken kan skapas eller förstöras. Mängden energi som förloras i en process kan varken vara större eller mindre än mängden energi som återfås."

Glädjedödaren
//W


Det är dags att skriva om läroböckerna.
 
Toppen