Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Börjar med att säga att jag absolut inte är någon kännare utav den spanska mobilmarknaden vad gäller utbud, regler och priser, men vet att det är en djungel för utländska besökare som sökt få köpa kontantkort.
Den senaste som hade problem att få tag i ett spanskt SIMkort var vår egen, mannen, myten och legenden Gösta Evén som råkade illa ut för drygt en vecka sedan, då han blev av med både mobilen och datorn.
Gösta försökte köpa mobil och kontantkort, mobilen gick bra, men kontantkort som fungerade för utlandssamtal gick däremot inte. MediaMarkt fick därför sälja varken mobil eller abbonemang.
Tog därför med Gösta till vår egen Wimax-internetleverantör holaWifi, som också säljer mobilabonnemang. Tänkte ta abonnemanget i mitt namn om inte Gösta kunde få det i sitt namn, eftersom han inte har ett s,k. Spanskt NIE-nummer.
Till vår förvåning så sa Marta på försäljningsavdelningen på holaWifi att det gick bra att Gösta fick abonnemanget i sitt namn.
Gösta presenterade sitt svenska pass och IBAN-numret till sitt konto i Handelsbanken i Sverige. Det räckte för att få ett SIM-kort och spanskt telefonnummer och abonnemang, i Gösta fall var det dessa två som kunde vara aktuella:
Båda abonnemangen är utan bindningstid, avslutas när du vill.
För 9,95 €/månaden får du:
- 12 GB surf
- Obegränsade antal samtal inom Spanien
- 300 minuter samtal inom Europa
- Ingen roaming utanför Spanien, d.v.s. samtal som görs utanför Spanien debiteras.
För 14.95 €/månaden får du: (Göstas alternativ)
- 30 GB surf. Gösta behöver det för att hålla oss underrättade i tråden:
Göstas Vinterresa 2021 - 22
- Obegränsat antal samtal inom Spanien.
- 1000 minuter samtal inom Europa. Gösta behöver det för att hålla den dagliga kontakten med sin älskade Lottie.
- Ingen roaming utanför Spanien, d.v.s. samtal som görs utanför Spanien debiteras.
Mobiloperatören är i båda fallen Orange som holaWifi har avtal med.
HolaWifi har kontor i Altea, Ondara, Elche, Denia, Oliva och Gandia.
Själv upptäckte jag att det var ett bättre erbjudande än mitt eget och därför bytte jag till det för 9.95 €/månaden.
Ingen aning om det finns ännu bättre erbjudanden i marknaden, men det här kanske passar några medlemmar som är i Spanien under en längre tid.
Tommy
Senast ändrad: