• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien väntar, TV med DVD sökes liksom gasol

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Det verkar vara svårt att få tag på 12 volt TV med DVD. Har någon tips eller en till försäljning? Siktet är 24 tum. Det finns i Tyskland men jag vågar inte chansa på att handla på nervägen.

Dags igen för Spaniens östkust, 1 april går tåget d.v.s. husbilen söderut. Halva priset för färjan med Finnlines jämfört med Stena trots 60 mil extrakostnad för diesel.
Det är första gången jag blir borta mer än 45 dagar. Förlängningen kostar nära 60 kr/dygn för försäkringen, hutlöst men alternativ saknas.
Nu gäller det att få med allt jag behöver som teknik, böcker, korsord.
Förr om åren har jag parkerat lite varstans. Det har ännu inte hänt att någon sagt till att jag står still för länge. Jag kollade platserna på Husbilsklubbens karta. Där finns det gott om fria husbilsplatser. Problemet som kvarstår är gasolpåfyllnad. Jag är lite förvirrad av det jag läst.
Ibland står det att man kan fylla på en svensk P11 i Spanien, ibland står det att det inte går, vet någon vad som gäller i verkligheten?
Om jag köper en spansk flaska här, måste jag då ha ett intyg för att fylla på den i Spanien? Om jag köper en i Spanien, hur är det då med intyg?
Och den stora frågan, vad är det för intyg det handlar om?
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det verkar vara svårt att få tag på 12 volt TV med DVD. Har någon tips eller en till försäljning? Siktet är 24 tum. Det finns i Tyskland men jag vågar inte chansa på att handla på nervägen.

Dags igen för Spaniens östkust, 1 april går tåget d.v.s. husbilen söderut. Halva priset för färjan med Finnlines jämfört med Stena trots 60 mil extrakostnad för diesel.
Det är första gången jag blir borta mer än 45 dagar. Förlängningen kostar nära 60 kr/dygn för försäkringen, hutlöst men alternativ saknas.
Nu gäller det att få med allt jag behöver som teknik, böcker, korsord.
Förr om åren har jag parkerat lite varstans. Det har ännu inte hänt att någon sagt till att jag står still för länge. Jag kollade platserna på Husbilsklubbens karta. Där finns det gott om fria husbilsplatser. Problemet som kvarstår är gasolpåfyllnad. Jag är lite förvirrad av det jag läst.
Ibland står det att man kan fylla på en svensk P11 i Spanien, ibland står det att det inte går, vet någon vad som gäller i verkligheten?
Om jag köper en spansk flaska här, måste jag då ha ett intyg för att fylla på den i Spanien? Om jag köper en i Spanien, hur är det då med intyg?
Och den stora frågan, vad är det för intyg det handlar om?
Varför inte köpa en separat Bluray spelare då blir det enklare att köpa separat Tv som är 230 v än 12 V Tv ..finns inte så många !Jag har en Philips 24" som fungerar bra på 12 V utan att vara känslig på ström variationer som Tv aparater på Netonet som inte fungerar på 12 v
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Det verkar vara svårt att få tag på 12 volt TV med DVD. Har någon tips eller en till försäljning? Siktet är 24 tum. Det finns i Tyskland men jag vågar inte chansa på att handla på nervägen.

Dags igen för Spaniens östkust, 1 april går tåget d.v.s. husbilen söderut. Halva priset för färjan med Finnlines jämfört med Stena trots 60 mil extrakostnad för diesel.
Det är första gången jag blir borta mer än 45 dagar. Förlängningen kostar nära 60 kr/dygn för försäkringen, hutlöst men alternativ saknas.
Nu gäller det att få med allt jag behöver som teknik, böcker, korsord.
Förr om åren har jag parkerat lite varstans. Det har ännu inte hänt att någon sagt till att jag står still för länge. Jag kollade platserna på Husbilsklubbens karta. Där finns det gott om fria husbilsplatser. Problemet som kvarstår är gasolpåfyllnad. Jag är lite förvirrad av det jag läst.
Ibland står det att man kan fylla på en svensk P11 i Spanien, ibland står det att det inte går, vet någon vad som gäller i verkligheten?
Om jag köper en spansk flaska här, måste jag då ha ett intyg för att fylla på den i Spanien? Om jag köper en i Spanien, hur är det då med intyg?
Och den stora frågan, vad är det för intyg det handlar om?

TV-frågan kan vi inte hjälpa dig med, men vårt råd avseende gasol är att du använder en full svensk P11 när du lämnar Sverige - den bör räcka ner till Spanien. Skulle den ta slut, så kan du fylla den i Trier i södra Moseldalen i Tyskland.
När du väl kommit till Spanien, så köper du 2 fulla P11 av märket Repsol på någon camping eller ställplats - brukar kosta cirka 38 Euro per styck inkl. ”fulltankad” gasol - så gjorde vi när vi övervintrade första gången i Spanien för 9 år sedan.
När flaskorna tar slut byter du dom mot fulla flaskor på campingen eller ställplatsen (vissa ställplatser i Spanien har gasolservice medan de allra flesta campingar har den servicen). Att byta en tom Repsol flaska mot en full brukar kosta 16-18 Euro per flaska.
När du sedan reser tillbaka till Sverige, så byter du den/de tomma mot nya flaskor.
Det bästa av allt är att det går att fylla dessa spanska flaskor i Sverige hos bl.a. Gasolfyllarna !
Alternativet är ju att du köper de flaskor som annonseras i inlägget här ovan - se i så fall till att du får med adaptern på köpet - den krävs för det spanska systemet matchar inte det svenska !!!
Köper du gasolflaskorna i Spanien, så finns denna adapter att köpa på välsorterade campingaffärer och på husbilsfirmor.
Något intyg krävs inte om du byter flaskor på campingar eller ställplatser och ej heller när du ska fylla dom i Sverige.
Lycka till !
PS. Utgå från att det inte går att fylla svenska flaskor i Spanien - det finns visserligen ett par ställen där detta går att göra, men chansa när du kan lösa problematiken enligt vårt svar här.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verkar vara svårt att få tag på 12 volt TV med DVD. Har någon tips eller en till försäljning? Siktet är 24 tum. Det finns i Tyskland men jag vågar inte chansa på att handla på nervägen.

Dags igen för Spaniens östkust, 1 april går tåget d.v.s. husbilen söderut. Halva priset för färjan med Finnlines jämfört med Stena trots 60 mil extrakostnad för diesel.
Det är första gången jag blir borta mer än 45 dagar. Förlängningen kostar nära 60 kr/dygn för försäkringen, hutlöst men alternativ saknas.
Nu gäller det att få med allt jag behöver som teknik, böcker, korsord.
Förr om åren har jag parkerat lite varstans. Det har ännu inte hänt att någon sagt till att jag står still för länge. Jag kollade platserna på Husbilsklubbens karta. Där finns det gott om fria husbilsplatser. Problemet som kvarstår är gasolpåfyllnad. Jag är lite förvirrad av det jag läst.
Ibland står det att man kan fylla på en svensk P11 i Spanien, ibland står det att det inte går, vet någon vad som gäller i verkligheten?
Om jag köper en spansk flaska här, måste jag då ha ett intyg för att fylla på den i Spanien? Om jag köper en i Spanien, hur är det då med intyg?
Och den stora frågan, vad är det för intyg det handlar om?
Gasol,enklast är att installera en LPGflaska,visst det kostar men sedan behöver du inte fundera på det,JR larmcenter säljer tex.
TV finns i weblager.
 

Pegews

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
26919
Medlemskap
2023
Vi tillbringade några vintrar i Spanien, eftersom vi åkte husbil och hade försäkrat hos Folksam, så gällde vår försäkring 180 dagar!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.256
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det verkar vara svårt att få tag på 12 volt TV med DVD. Har någon tips eller en till försäljning? Siktet är 24 tum. Det finns i Tyskland men jag vågar inte chansa på att handla på nervägen.

Dags igen för Spaniens östkust, 1 april går tåget d.v.s. husbilen söderut. Halva priset för färjan med Finnlines jämfört med Stena trots 60 mil extrakostnad för diesel.
Det är första gången jag blir borta mer än 45 dagar. Förlängningen kostar nära 60 kr/dygn för försäkringen, hutlöst men alternativ saknas.
Nu gäller det att få med allt jag behöver som teknik, böcker, korsord.
Förr om åren har jag parkerat lite varstans. Det har ännu inte hänt att någon sagt till att jag står still för länge. Jag kollade platserna på Husbilsklubbens karta. Där finns det gott om fria husbilsplatser. Problemet som kvarstår är gasolpåfyllnad. Jag är lite förvirrad av det jag läst.
Ibland står det att man kan fylla på en svensk P11 i Spanien, ibland står det att det inte går, vet någon vad som gäller i verkligheten?
Om jag köper en spansk flaska här, måste jag då ha ett intyg för att fylla på den i Spanien? Om jag köper en i Spanien, hur är det då med intyg?
Och den stora frågan, vad är det för intyg det handlar om?
Luxor +tv +ullareddigital.se Vi har 2 sådana här, funkar fint :)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Svaret på Gasolfrågan är, LPG. Då kan du tanka gasol på var tredje mack. TVn kanske du vill ha för att se på Svenska kanaler. Med Telenor Stream så ser du allt svenskt och det dras inga Gigabyte. Försäkring har vi från Caravan Club, det ger oss 90 dagar istället för 45. Rulla lugnt.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
TV-frågan kan vi inte hjälpa dig med, men vårt råd avseende gasol är att du använder en full svensk P11 när du lämnar Sverige - den bör räcka ner till Spanien. Skulle den ta slut, så kan du fylla den i Trier i södra Moseldalen i Tyskland.
När du väl kommit till Spanien, så köper du 2 fulla P11 av märket Repsol på någon camping eller ställplats - brukar kosta cirka 38 Euro per styck inkl. ”fulltankad” gasol - så gjorde vi när vi övervintrade första gången i Spanien för 9 år sedan.
När flaskorna tar slut byter du dom mot fulla flaskor på campingen eller ställplatsen (vissa ställplatser i Spanien har gasolservice medan de allra flesta campingar har den servicen). Att byta en tom Repsol flaska mot en full brukar kosta 16-18 Euro per flaska.
När du sedan reser tillbaka till Sverige, så byter du den/de tomma mot nya flaskor.
Det bästa av allt är att det går att fylla dessa spanska flaskor i Sverige hos bl.a. Gasolfyllarna !
Alternativet är ju att du köper de flaskor som annonseras i inlägget här ovan - se i så fall till att du får med adaptern på köpet - den krävs för det spanska systemet matchar inte det svenska !!!
Köper du gasolflaskorna i Spanien, så finns denna adapter att köpa på välsorterade campingaffärer och på husbilsfirmor.
Något intyg krävs inte om du byter flaskor på campingar eller ställplatser och ej heller när du ska fylla dom i Sverige.
Lycka till !
PS. Utgå från att det inte går att fylla svenska flaskor i Spanien - det finns visserligen ett par ställen där detta går att göra, men chansa när du kan lösa problematiken enligt vårt svar här.
Hej och tusen tack för det utförliga svaret. Ber om ursäkt för mitt försenade tack. Problemet jag försökt lösa är att få in en spansk flaska i utrymmet där jag har två P11.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Hej och tusen tack för det utförliga svaret. Ber om ursäkt för mitt försenade tack. Problemet jag försökt lösa är att få in en spansk flaska i utrymmet där jag har två P11.
man ska inte ha så mycket bekymmer ! men svårt att få in tre flaskor i ett utrymme för ? lycka till !
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Tack för tipsen. Jag har bråkat med snålheten i mitt huvud och slutligen bestämt mig. Det verkar som om konkurrensen i TV/DVD-marknaden har dött i Sverige.
Nu blev det ett köp av en 24 tum TV 12 volt med DVD på Amazon för 2500kr.
En fjäder fram brast. Det blir 8000kr inklusive två nya framdäck. Men vad spelar det för roll, Spanien väntar 1 april.
Senast jag tankade bilen var 14 oktober på hemvägen genom Tyskland. Det räcker med att tanka 15 liter diesel till jag kommer till Tyskland. Om nu inte kriget stoppar färden.
 

Sven-Åke Persson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Motala
HBK-Nr
3044
Medlemskap
2024
Hej,
Kom hem från en liten sväng i Danmark, Tyskland och Holland för 1,5 vecka sedan. Trodde dieseln skulle vara billigare där än hemma men den kostar 22-24 SEK i alla 3 länderna. Tråkigt men sant.
 
Toppen