• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien just nu, alarmerande smittfrekvens

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
5FA3E97F-9EB7-4E35-BFAA-C7AAF764A4DB.jpeg
Spanien just nu. Castilla-La Mancha är den enda autonoma regionen i hela Spanien som inte befinner sig i extrem smittrisk. Karta: RTVE

De senaste officiella siffrorna beträffande smittfrekvenserna i Spanien är alarmerande.

Den 23 december rapporterades smittfrekvensen av Covid-19 i Spanien till 911 fall per 100 000 invånare, den högsta siffran sedan pandemin utbröt i mars 2020. Det tidigare rekordet 899 smittade, var från januari i år.

ED11D2E5-B658-4C6C-A294-ABF0A46978B8.jpeg

Samtliga autonoma regioner utom Castilla-La Mancha befinner sig nu i extrem smittrisk.
Källa: RTVE: El Coronavirus: Gráficos, Mapas y Datos del COVID-19 - RTVE.es

För oss som befinner oss i Spanien just nu, gäller det att vara mycket försiktiga och sedan igår gäller att ansiktsmasken skall sitta på även när vi befinner oss utomhus.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade utförlig information och om vad som gäller i Spanien på svenska i Svenska Magasinet:
Trots att smittspridningen i huvudsak sker i inomhusmiljö väljer Spanien att från fredag (24/12) återinföra tillfälligt munskyddskrav i offentlig utomhusmiljö. Det meddelar landets regeringschef Pedro Sánchez. Hur länge kravet med täckta andningsvägar utomhus kommer att gälla är oklart. Sánchez ger ingen specifik tidsfrist men säger att det är ett tillfälligt beslut som kommer att lyftas ”så snart som möjligt”.


Kan tillägga att på Costa Blanca gäller även fr.o.m. julafton att Covid-pass, digitalt eller på papper, måste presenteras för att komma in på restauranger och barer. Vad som gäller i andra delar av Spanien låter jag de som befinner sig i t,ex. Andalucia informera oss om.

Tommy
 
Senast ändrad:

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Hittade utförlig information och om vad som gäller i Spanien på svenska i Svenska Magasinet:
Trots att smittspridningen i huvudsak sker i inomhusmiljö väljer Spanien att från fredag (24/12) återinföra tillfälligt munskyddskrav i offentlig utomhusmiljö. Det meddelar landets regeringschef Pedro Sánchez. Hur länge kravet med täckta andningsvägar utomhus kommer att gälla är oklart. Sánchez ger ingen specifik tidsfrist men säger att det är ett tillfälligt beslut som kommer att lyftas ”så snart som möjligt”.


Kan tillägga att på Costa Blanca gäller även fr.o.m. julafton att Covid-pass, digitalt eller på papper, måste presenteras för att komma in på restauranger och barer. Vad som gäller i andra delar av Spanien låter jag de som befinner sig i t,ex. Andalucia informera oss om.

Tommy
Covidpass krävs även i Andalusien vid besök på restauranger och caféer. Åtminstone
i området kring Torre del Mar.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Får du den sprutan registrerad i covidpasset. Tidigare gick det inte

Svar på din fråga är att dina tidigare vaccineringar skrivs in i ditt nya spanska EU-pass.

Här är mitt, som ett exempel.

EF04C075-7187-44F0-9711-A96598EA6417.jpeg
Där du kan se att jag fått 3/3, som i mitt fall är 2 i Sverige och den senaste här i Spanien.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Carola har drabbats av influensan och i rådande tider, med den höga smittfrekvensen som nu redovisas, tänkte vi att det är bäst att testa för Covid-19.

Nu visade det sig att det inte var helt enkelt att hitta antigentester hos apoteken, slutsålt!

Men till slut efter att ha betalat 8,95€, stod jag där med en test.
E920C06E-875A-4721-A6F4-F8BE5C261EB7.jpeg
Först kollade Carola tempen, som var helt ok.

FCBB73D3-D232-4B4D-A9A2-8F3F7F108194.jpeg
Innehållet och den mycket enkla och pedagogiska manualen, på olika språk, bl.a. på engelska.

BF1755E8-64DF-40E9-A60B-1DBA35F2F497.jpeg
Bara att följa instruktionerna…..

6B983D15-E997-499C-AEA1-80B0D7DF7354.jpeg
….. 15 minuter senare kommer resultatet, som i Carolas fall visar på ett negativt resultat, hon har med andra ord en tuff variant av årets influensa, men inte Covid-19, tack!

Själv fick jag influensavaccinet i samband med 3’e Covidvaccineringen och mår alldeles utmärkt.

Tommy


 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Smittan har nått rekordnivåer i Spanien​

Läser i Spaniens största tidning El Pais, att sedan i fredags har över 200 000 nya smittofall i Spanien rapporterats in, enligt landets hälsodepartementet som publicerade nya siffror i veckan. Incidensen av antalet fall i Spanien räknat över 14 dagar överstiger 1 200 fall per 100 000 invånare, den högsta siffran sedan mars 2020, rapporterar El País. Den senaste toppen av smittade uppmättes i januari med 900 smittofall per 100 000 invånare.

Den ökande smittspridningen tros framförallt bero på omikronvarianten och flera spanska regioner överväger nu att införa ytterligare restriktioner inför nyår för att bromsa virusets framfart.

Antalet personer i behov av sjukvård ökar också men ligger fortsatt på en relativt låg nivå i jämförelse med tidigare smittotoppar, skriver tidningen.


Det är bara att vara försiktig som gäller, vi är fortsatt mitt uppe i en pandemi, oavsett om vi är i Sverige, Tyskland, Portugal eller Spanien. Ja, oavsett var vi befinner oss finns det lömska viruset på plats!

Tommy
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Carola har drabbats av influensan och i rådande tider, med den höga smittfrekvensen som nu redovisas, tänkte vi att det är bäst att testa för Covid-19.

Nu visade det sig att det inte var helt enkelt att hitta antigentester hos apoteken, slutsålt!

Men till slut efter att ha betalat 8,95€, stod jag där med en test.
Visa bilaga 219702
Först kollade Carola tempen, som var helt ok.

Visa bilaga 219704
Innehållet och den mycket enkla och pedagogiska manualen, på olika språk, bl.a. på engelska.

Visa bilaga 219706
Bara att följa instruktionerna…..
….. 15 minuter senare kommer resultatet, som i Carolas fall visar på ett negativt resultat, hon har med andra ord en tuff variant av årets influensa, men inte Covid-19, tack!

Själv fick jag influensavaccinet i samband med 3’e Covidvaccineringen och mår alldeles utmärkt.

Tommy


Grattis till något negativt. Vi stapplade iväg till farmacia i La Marina häromdagen köpte 2 test just in case €9.95 väldigt vad priserna svänger.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024

Smittan har nått rekordnivåer i Spanien​

Läser i Spaniens största tidning El Pais, att sedan i fredags har över 200 000 nya smittofall i Spanien rapporterats in, enligt landets hälsodepartementet som publicerade nya siffror i veckan. Incidensen av antalet fall i Spanien räknat över 14 dagar överstiger 1 200 fall per 100 000 invånare, den högsta siffran sedan mars 2020, rapporterar El País. Den senaste toppen av smittade uppmättes i januari med 900 smittofall per 100 000 invånare.

Den ökande smittspridningen tros framförallt bero på omikronvarianten och flera spanska regioner överväger nu att införa ytterligare restriktioner inför nyår för att bromsa virusets framfart.

Antalet personer i behov av sjukvård ökar också men ligger fortsatt på en relativt låg nivå i jämförelse med tidigare smittotoppar, skriver tidningen.


Det är bara att vara försiktig som gäller, vi är fortsatt mitt uppe i en pandemi, oavsett om vi är i Sverige, Tyskland, Portugal eller Spanien. Ja, oavsett var vi befinner oss finns det lömska viruset på plats!

Tommy
Det finns en nyans i det hela, nämligen vikten av ull vaccination. Människor som är fullt vaccinerade även om de kan insjukna brukar få lindrig sjukdomsförlopp.
All officiell redovisning borde egentligen innehålla info om smittansdistribution dvs vilken grupp som omfattas vid redovisningen av registrering (tidigare helt friska, tidigare haft COVID, sedan dessa grupper uppdelade enligt omikron eller andra varianter, ytterligare fördelning enligt vaccinationsstatus).
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Carola har drabbats av influensan och i rådande tider, med den höga smittfrekvensen som nu redovisas, tänkte vi att det är bäst att testa för Covid-19.

Nu visade det sig att det inte var helt enkelt att hitta antigentester hos apoteken, slutsålt!

Men till slut efter att ha betalat 8,95€, stod jag där med en test.
Visa bilaga 219702
Först kollade Carola tempen, som var helt ok.

Visa bilaga 219704
Innehållet och den mycket enkla och pedagogiska manualen, på olika språk, bl.a. på engelska.

Visa bilaga 219706
Bara att följa instruktionerna…..
….. 15 minuter senare kommer resultatet, som i Carolas fall visar på ett negativt resultat, hon har med andra ord en tuff variant av årets influensa, men inte Covid-19, tack!

Själv fick jag influensavaccinet i samband med 3’e Covidvaccineringen och mår alldeles utmärkt.

Tommy


Devisadenyss på svensk tv hur opålitlig snabbtesterna är som du visar på bild.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Min granne, vaccinerad 3 ggr (han är sköterska själv) var ”förkyld” i 2 veckor, därefter var Marianne ”förkyld” och sen blev jag det också i en veckas tid. Nu är vi friska och krya allihop så vad ska man tro?
Hur som helst, vi har hållit och håller avstånd från allt o alla med minst 2 meter. Bara en av oss går in och handlar och vi använder hand-desinficering både före och efter. Mycket mer än så kan man inte göra!

Jag betalade i Göteborg 700:- i somras för ett ”riktigt” (blod) test för att se om jag varit smittad och har antikroppar. Testet visade negativt resultat så nu testar vi oss inte längre… En bra grej, tycker jag, är frivillig karantän under en veckas tid vid minsta misstanke.

Igår stängdes vårt bageri pga att en anställd visades vara smittad. Undrar hur länge ska vi nu vara utan vårt goda bröd?
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi var på Gran Canaria 3 veckor i nov. Var då vaccinerad med 2 doser men vid hemkomst gjorde vi ett test jag var smittad frugan inte. Blev lindrigt sjuk någon dag mycket lätt feber 37.7 lite hosta lite huvudvärk höll i sig 3-4 dagar. Nu har vi båda fått 3 doser. Ha en bra nyår
Hälsningar från Orsa Grönklitt
 
Toppen