• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spam eller inte, det är frågan

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har lagt ut på blocket.se min flugfiskerulle till försäljning..
Så i dag fick jag ett meddelande direkt till min mobil, på messages... Och varning om att det kan vara ett spam..
Vågar jag kontakta avsändaren.?


Screenshot_20210515_124916_com.google.android.apps.messaging.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du skrev in din annons på Blocket på svenska så verkar det litet underligt att få svar på engelska. Inte många engelsktalande, utom de som bor i Sverige, som kan läsa svenska. Bor de i Sverige så kan de oftast svara på svenska också.

Att skicka ett mail till den adress som anges utan att klicka (skriv av den) är tämligen ofarligt utom för den saken att personen (?) i andra änden då får bekräftat din mailadress och kan använda den att skicka skräp framöver.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det værste missbruket av en av mine epost adresser er bruk i probing av kontakt formulærer på websider rundt i verdenen. Har fått noen hundre kvitteringer - og for de sidene jeg har sjekket så benytter alle samme programpakke på serveren. Det de leter etter er siter som ikke er patchet for et sikkerhets hull.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack Hans för snabbt svar...
Jag tänkte så som du skrev, och skrev in e-mail adressen manuellt... Och skickade iväg ett svar...
Rullen är av märke Orvis made in U. K. och är eftertraktad av många flugfiskare... Därför kan svaret vara på engelska..

Nu får vi vänta och se om de svarar.. Skickade e-mailet ifrån en e-mail adress som jag använder när det känns skumt.. Och jag öppnar inga filer om avsändaren vill detta...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det værste missbruket av en av mine epost adresser er bruk i probing av kontakt formulærer på websider rundt i verdenen. Har fått noen hundre kvitteringer - og for de sidene jeg har sjekket så benytter alle samme programpakke på serveren. Det de leter etter er siter som ikke er patchet for et sikkerhets hull.
Det är därför jag har flera e-mail adresser... Är jag misstänksam så sänder jag från en e-mail adress som jag kan radera utan att förlora viktiga saker.. :rolleyes: :bye:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nu ser det ganska harmlöst ut i detta fall annars är det vanligt att dom mindre seriösa direkt försöker styra över till en direktdialog via mail istället för att fortsätta sköta kontakten på Blockets meddelandetjänst eller via SMS. Varför kan man undra, Blockets tjänst fungerar ju alldeles utmärkt.
Finns en risk att det är en PayPal bluff eller något annan i stil med "sjömannen som ligger ute och har någon annan som hämtar upp men jag skickar över vad du begär plus lite till...".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Efter att jag skickade det de frågade efter så fick jag detta svar....

Och Josephine Carpenter är ju inget turkisk namn :rolleyes:... Just nu vet jag inte var bluffen ligger :rolleyes:.. Eller vad tror ni?

Screenshot_20210515_151200_com.android.email.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vet att det finns de som kapar min dator/uppkoppling... Och gör fake webbplats på min skärm när jag loggar in på bank/PayPal mm.... Jag kommer att se en inbetalning på ett mycket större belopp.... Och sen säger de att de gjorde ett misstag och ber mig skicka tillbaka överskottet... Men allt är bara en bluff...
Skulle också vara intressant att se vad händer om jag fortsätter :eek:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är helt klart ett bedrägeriförsök,PayPal är vanligt för detta,men föreslå en annan betalningsmetod får du se vad svaret blir.
Jag roade mig med att svara på Nigeriabrev när det var populärt,bara för att se hur det utvecklade sig!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta med att de vill hämta varan, men vill betala via PayPal.. gör mig lite fundersam... De kan ju betala när de hämtar varorna :rolleyes: :msn_quest:
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.222
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Sådan svar fick jag i massor när jag sålde datorer. Ibland så skickade jag mejl adress. Fick till svar att nu är pengarna insatta, t.o.m en bild från paypal att pengarna var insatta. Och en adress att skicka prylarna till. Men har man paypal så är det lika säkert som en bank (nästan) Man får alltid ett mejl elr annat från paypal att pengarna är insatta. Men det var det aldrig. Var ju rena bluffen allting.

Men brukade roa mig med att tjatta med dom, ibland fick man svar. Kolla i skräpposten, jag har garanterat satt in pengar :)
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
99,9% av alla mail på engelska är försök till bedrägeri. De få som är seriösa brukar skriva mer utförligt varför de önskar köpa just det du säljer. Glöm det där mailet är mitt råd.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Sådan svar fick jag i massor när jag sålde datorer. Ibland så skickade jag mejl adress. Fick till svar att nu är pengarna insatta, t.o.m en bild från paypal att pengarna var insatta. Och en adress att skicka prylarna till. Men har man paypal så är det lika säkert som en bank (nästan) Man får alltid ett mejl elr annat från paypal att pengarna är insatta. Men det var det aldrig. Var ju rena bluffen allting.

Men brukade roa mig med att tjatta med dom, ibland fick man svar. Kolla i skräpposten, jag har garanterat satt in pengar :)
Jag fick denna typen av svar både när jag sålde förra husbilen och när jag sålde enduron i vintras.
 
Toppen