• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spørgsmål til automatgearkasse ?

kastrup7

FD HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej
Undskyld jeg skriver på dansk, men vi skal bestille en ny husbil.
Vi vil bestille en skåbbil kassebil, twin på 5,99 med en 139 HK motor.

Nu har vi fået et godt tilbud at få den leveret med automat gearkasse.

1 er en 130 HK motor stor nok til automatgearkasse ?
2 er det svært at køre i bjerge med automatgear ?
3 er der noget jeg skal være opmærksom på i daglig kørsel ?
4 holder den lige så godt som en alm gearkasse ?

Har i nogle tips til mig vedr automatgear til dukato 2015 130 HK med automatgear.

Hilsen
Danmark

Sv: Spørgsmål til automatgearkasse ?

Saken har vært debatert noen ganger allerede, men jeg tror det er liten erfaring med Comfortmatic og 130 hk motoren. Om logikken er satt riktig så burde det ikke bli problemer. En bør huske at det er en manuell kasse med datamaskinstyring av koplingen og bytte av gear. Unngå bruk av bremsepedal og speeder samtidig, det forvirrer datamaskinen og sliter koplingen.

Sv: Spørgsmål til automatgearkasse ?

Hej,

Hoppas det går bra med svar på svensk, min dansk är ikke so god:)
Jeg kan svare på nr 2.
Det finns en knapp som anpassar växellådan till körning på branta vägar. Den gör att man kan varva mer på växlarna i uppförslut och den hjälper till att motorbromsa mer än vanligt. Jag brukar inte använda den knappen utan tycker det är bättre att växla "manuellt" så att man kan bestämma när det är dags att skifta växel. Inte alltid man vill ha så mycket motorbroms.

3. Naj! Bara att låta den sköta sitt jobb. Märker man att den segdrar för mycket eller om man vill växla ner för en omkörning tycker jag det är lättare att göra det "manuellt"

4. Det är en alm gearkasse, det är bara det att koppling och iläggning av växel sköts av motorer.
Jag tycker det är suveränt bra och skulle aldrig gå tillbaks till en manuell gearkasse.
Har nu kört över 30000 km med den och inte haft några som helst problem. Nu har vi den stora motorn i bilen så jag törs inte uttala mig om den passar till 130 hk motorn men jag tror att det går alldeles utmärkt.

Du får säkert mer svar på dina frågor så lycka till.

/Evanders

Tillbaka
Toppen