• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spårsändare

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Hej är det någon som har spårsändare i sin husbil?
Jag frågar för somliga försäkrings bolag kräver det.
Var monteras den, hur fungerar den,vad kostar en sådan
monterad,kan jag få meddelande på min mobil från den
mm.Hoppas någon vet mer än jag.

MVH Berra
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare

Angående antenn så kanske det går att lägga den dolt inne i bilen om det är glasfibertak? Det handlar väl om en GPS-applikation och vanlig GPS funkar i alla fall om den ligger under ett glasfibertak. Tål att testas kanske.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Spårsändare

Trygghansa kräver sändare om bilen är för dyr.
Kan man själv montera eller det är svårt att göra de.
Jag är själv gammal elektriker så man har ju inte tummen mitt i handen.
Berra
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Spårsändare

Hej!
I båten har jag motsvarande från Aqualiv. Installerar sig nästan på egen hand, men det kan tänkas att ditt försäkringsbolag har synpunkter på vem som skall svara för installationen.
aake
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Spårsändare

Hej Berra,
Kan du visa på var uppgiften kommer ifrån att TryggHansa kräver spårsändare om husbilen är för dyr och i så fall var går gränsen. Har själv försäkringen i TryggHansa men kan inte få fram den uppgiften vare sig från försäkringsbrev eller försäkringsvillkor. Däremot står det i försäkringsvillkoren att självrisken reduceras till 0 kr vid stöld om man har spårsändare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Spårsändare

Om du inte har speciella skäl eller rabatter så byt från Trygg Hansa till annat bolag, som inte har kravet på spårsändare. Jag har idag Länsförsäkringar med bra pris. Kommer dock att byta till Caravan Clubs försäkring, som kostar i stor sett lika mycket. De har betydligt lägre självrisk på glasförsäkringen.
Min bil har ettnypris på ca 1,3 MSEK.
Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 52964

Guest
Sv: Spårsändare

Jag har idag varit i kontakt med TryggHansa angående kravet på spårsändare. Det stämmer att de har det som krav för husbilar med värde över 1 miljon kr. Men eftersom de missade att ge mig den upplysningen när jag tecknade försäkringen och det inte står något om det i försäkringsbrevet eller försäkringsvillkoren så slipper jag ifrån kravet på spårsändare.
Jag hade ändå tänkt att installera en spårsändare så småningom så därför beställde jag idag en redKnows SBX-3 Mini Tracker Marin från en båtfirma i Sundsvall. De hade ett kampanjpris för hela satsen på 3290 kr.
När det gäller försäkringsbolag så försökte jag att försäkra bilen med Caravan Clubs försäkring men det gick inte att teckna försäkring där för husbilar med värde över 1,2 miljon kr. Det var bara hos TryggHansa som jag kunde försäkra bilen och samtidigt få en glasrutesjälvrisk på 1500 kr.
 
Toppen