• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spänningsomvandlare före vattenpump

Olle Hallin

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nacka
HBK-Nr
34681
Medlemskap
2024
Igår när jag skulle felsöka varför vår dränkbara vattenpump inte fungerar upptäckte jag att det sitter en 12V -> 10V spänningsomvandlare innan vattenpumpen.

Varför då?

Pumpen är en dränkbar Reich, 12V, 19 l/min.

Min teori är att göra pumpen lite svagare så att det inte går åt så mycket vatten. Kan det stämma?

Nu skall jag jaga reda på en ny pump att montera innan vi drar på semester i morgon.

Det borde väl vara säkert att plocka bort spänningsomvandlaren och köra pumpen på 12V som den är stämplad med?
Att se till att vi inte slösar på vatten när vi duschar klarar vi av på egen hand.

Tacksam för feedback.

Olle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det låter egendomligt med en spänningsomvandlare före pumpen. Det beror antagligen på den teori som du har och verkar bara vara en onödig extra detalj som säkert drar lite extra ström. Jag skulle montera bort den och se vad som händer. Speciellt om du ändå skall byta pump.

//Michael, medlem
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara för att avlasta microbrytarna i kranarna. Skum lösning.
Det går att förstå om spänningsomvandlaren var tvärtom från 10 till 12V. Även det är en tankevurpa.
Kanske en genväg för att kringgå att säkringen eventuellt löser ut och att kablarna är långa och för klena. Startströmmn är ganska stor. När laddning pågår ökar spänningen. Lika med ökad effekt. Även minska varmgång i kablarna. Det kan även vara att minus används till mer än bara pumpen. Då kan minus kabeln bli överbelastad. Också en skum lösning.
Det bästa är att dra nya kablar till pumpen med större area och växla av med ett relä.
Montera relät nära pumpen och använda original matningen för att styra spolen i relät.
Även sätta dit en ny säkring.
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Är nog för att minska trycket. Om du har Alde, se till att pumpen inte lämnar för högt tryck. Jag sköt sönder tanken för varmvatten pga det.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är nog för att minska trycket. Om du har Alde, se till att pumpen inte lämnar för högt tryck. Jag sköt sönder tanken för varmvatten pga det.
Det finns många trådar i forum som handlar om tryck och tryckstötar i vattensystemet.

Varmvattenberedarna bör tömmas med jämna mellanrum. Det är för att skapa en luftkudde i beredaren. Den tar emot tryckstötar. Utan luftkudde är det stumt.
Det går även att sätta dit ett utjämningskärl efter pumpen.
Vad jag vet är det mest problem med tryckstötar om det är en tryckvatten pump. Jag kan ha fel. Trycket brukar gå att justera.
Om den lägre spänningen är till för att få ner trycket är också lite knasigt, 12V är standard. Det kan vara en efterkonstruktion för att få ner trycket. Inte någon bra lösning.
Men det kan säkert fungera. Flödet påverkas nog till det sämre.

Skillnaden på effekt vid 10V resp 14V om det är en tex ett värmeelement (Ohm för 12V) är 50%.
När det gäller en elmotor är jag mer osäker. Men skillnad i effekt är det.
Jag gissar på att pumpen har en effekt på 50-60W.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.593
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skarvar bara i med just ingen fjädrande luftkudde kvar som behövs i ett system, och har den försvunnit i v.v. beredaren och inget extra expansionskärl finns Då vill det till att man inte har en övertrycksventil som sitter fast också, för öppnar inte den så kan något bl a. v.v. beredaren spricka sönder.
En dränkpump är ju inte tät i pumpimpellern så den kan inte bygga upp så mycket tryck hur mycket den än arbetar. Men sedan mellan backventilen in i vattensystemet och ingen fjädrande luftkudde i v.v. beredaren och fastkletad övertrycksventil kan det hända saker när v.v. beredaren värmer upp vatten som utvidgar sig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Skarvar bara i med just ingen fjädrande luftkudde kvar som behövs i ett system, och har den försvunnit i v.v. beredaren och inget extra expansionskärl finns Då vill det till att man inte har en övertrycksventil som sitter fast också för öppnar inte den så kan något bl a. v.v. beredaren spricka sönder.
En dränkpump är ju inte tät i pumpimpellern så den kan inte bygga upp så mycket tryck hur mycket den än arbetar. Men sedan mellan backventilen in i vattensystemet och ingen fjädrande luftkudde i v.v. beredaren och fastkletad övertrycksventil kan det hända saker när v.v. beredaren värmer upp vatten som utvidgar sig.

M.v.h. JANKRO.
Jag kommer ihåg en tråd där det var problem med att säkerhetsventilen inte tätade ordentligt. Lösningen var att sätta dit en avstängningsventil på utloppsledningen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.593
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det borde inte vara någon fara alls med trycket om allt är ok från början, för som sagt det är tänkande personer för det mesta som vrider på kranarna och reglerar mängden i alla fall.
Det man kan tänka på och kolla upp är att det inte spolar onödigt mycket/kraftigt i toaletten, för då är det kanske lite lätt att det blir onödigt mycket vatten i toankassetten som fylls för snabbt.
Till toan sitter det faktiskt ofta en strypning inne i slangen redan original. Det är en plastplugg inne i slangen, ofta nära toaventilen som det bara är borrat ett lagom stort hål i, just för att det inte skall komma onödigt och lite okontrollerat mycket vatten som fyller toakassetten för fort.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har ett expansionskärl direkt efter pumpen.

Truma Vv-beredare.

Har satt dit den nya pumpen (1.4 bar, 19 l/min, 55 W), vilket är lite kraftigare än den förra (1.1 bar).

Stresstestat lite under eftermiddagen.

Än så länge inga problem.
Brukar finnas en justerbar skruv på pumphuset för att ställa ner trycket på dessa pumpar..
 
Toppen