• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sova på en rastplats(?)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Under resans gång, vi sover aldrig någon annanstans än på ställplatser eller campingar av ren trygghet/säkerhet.

I år har vi upplevt viss otrygghet på gratis ställplatser längs Franska kusten (bl.a. Leucate). När man läser bedömningar om ställplatsen, då har det plötsligt börjat dyka upp kommentarer om inbrottsförsök under natten. Man ser tydliga inbrottsförsök på dörrar osv. i bilder som folk bifogar.

På en vanlig rastplats mötte vi igår en husbil och en polisbil intill varandra. Det såg ut som att den Franska husbilen var utsatt för något och att polisen höll på med att ta en anmälan.

Har det blivit mer otrygghet eller är det vi som har blivit äldre och mer ”vakna”?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi har aldrig haft problem i vildmarken norröver. För några år sedan körde ett äldre par med sin husbil intill oss och frågade ifall det var säkert att stå där vi stod...alltså vid Ljusnan strax norr om Linsell. Jag sa att vi aldrig sett vare sig varg, björn eller annat otyg där uppe. De åkte vidare...

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Där det finns kamera eller Vebkamror till appar och hemsidor och man anmäler sig är ju inte så intressant för tjuvar så det är nog att där det saknas är risken större. Det kan vara så man kör kortare och stannar på fler platser med åren och nya okända platser blir att magkänslan kanske spelar större roll. Har under åren flyttat kanske tio ggr och och bytt rastplatser mot ställplatser och appar den största skillnaden är ljudnivån
och kolla om husen står eller ligger och fartkamror.. Vi åker för sol och bad.
Åker i juni Italien och Balkan och där är nog känslan att det känns bra , Bra att Du skriver om betygen om platsen har inte kollat på det.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Generellt tycker jag att rastplatser utmed de stora vägarna i Sverige som E6 känns mera otrygga än utomlands. Har ju i och för sig endast övernattat på sådana i Tyskland, Österrike och Polen och där brukar det vara liv och rörelse dygnet runt viket nog försvårar för banditer!

Tommy Cavallin

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
42831
Medlemskap
2025
Vi har aldrig haft problem i vildmarken norröver. För några år sedan körde ett äldre par med sin husbil intill oss och frågade ifall det var säkert att stå där vi stod...alltså vid Ljusnan strax norr om Linsell. Jag sa att vi aldrig sett vare sig varg, björn eller annat otyg där uppe. De åkte vidare...
Tror jag känner till platsen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Generellt tycker jag att rastplatser utmed de stora vägarna i Sverige som E6 känns mera otrygga än utomlands. Har ju i och för sig endast övernattat på sådana i Tyskland, Österrike och Polen och där brukar det vara liv och rörelse dygnet runt viket nog försvårar för banditer!
Jag tror nog att det är tvärtom, det görs en hel del inbrott i husbilar på tyska autobahnrastplatser och det varnas mycket för att stå där på tyska forum! Just det att det hela tiden är rörelse där anses det vara ett bra kamouflage för tjuvarna.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Vi står ytterst sällan på varken ställplatser eller campingar och vi har inte upplevt några problem, vi står dock inte på rastplatser utmed de större vägarna. Vi har anhöriga inom polisen och de säger att det förekommer inbrott i husbilar utmed E-6
(i Halland)och det är då främst utlandsregistrerade husbilar som drabbas, de har (hittills) inte fått in en enda anmälan om inbrott i husbilar som nattparkerar vid sjöar eller andra platser utmed mindre vägar.

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Så länge man inte står mörkt o enskilt. Kört lastbil 20 år på utlandet o aldrig haft problem.
Kört på öst sedan slutet på 70 talet blevd sövd/ bedövad i Ungern i början på 80 talet utanför Budapest så ni som tror att det inte kan hända eller ske ni kan leva i e r värld,.
ge

Toppen