• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Sound system unavailable

Sportjohan

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
34210
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har nu i flera års tid, sedan bilen var ny blivit bollad mellan Fiat och Burstner. (Burstner Limited T 2022 på Fiat Ducato 2022). När bilen togs ut lyste en varningslampa i displayen som sa ”Sound system unavailable”. Bad återförsäljaren åtgärda detta men de hänvisade till Fiat verkstad som skulle släcka lampan. Var på Fiat och de sa att indikeringen beror på att det inte sitter några bakre högtalare i systemet? och att det är Burstner som plockat bort dessa och att Fiat inte kan göra något åt det. Tillbaks till Burstner som säger att detta är en programeringssak och att det bara är Fiat som kan göra den, och så har det fortsatt båda hänvisar till den andra? Någon som råkat ut för samma sak och hur gjorde ni isåfall?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har nu i flera års tid, sedan bilen var ny blivit bollad mellan Fiat och Burstner. (Burstner Limited T 2022 på Fiat Ducato 2022). När bilen togs ut lyste en varningslampa i displayen som sa ”Sound system unavailable”. Bad återförsäljaren åtgärda detta men de hänvisade till Fiat verkstad som skulle släcka lampan. Var på Fiat och de sa att indikeringen beror på att det inte sitter några bakre högtalare i systemet? och att det är Burstner som plockat bort dessa och att Fiat inte kan göra något åt det. Tillbaks till Burstner som säger att detta är en programeringssak och att det bara är Fiat som kan göra den, och så har det fortsatt båda hänvisar till den andra? Någon som råkat ut för samma sak och hur gjorde ni isåfall?
Hej
Anders på Ekeby husbilsverkstad utanför Helsingborg har både Bürstner och Fiat Professional auktorisering.
Han hade nog löst dina problem.
Men det är ju tyvärr en bit för dig att åka.
Men det är ju också hopplöst med återförsäljare som inte gör vad dem ska.

Mvh Per

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
På sätt och vis har båda ju rätt.

Bürstner bygger många bilar varje år - plockar dom ut högtalarna bak måste dom ju i fabriken kunna programmera ur - knappast så att de sprutar ut bilar där det första man måste göra är åka till Fiat för att fixa det fabriken missat på alla bilar.

ÅF kan uppenbarligen enbart bodelen - och kruxet - fabriken har meckat med bildelen, men ÅF kan inte - nu är det Fiat för honom.

Jag hade som leifn - ni har sålt bilen - det är fel - jag har varit hos Fiat som hänvisar till er - nu ställer jag den hos er och ni får ta den till Fiat och få det fixat.

Jag har haft 2 års bråk med ÅF och Fiat om en läckande växellåda. När jag krävde hävning om inte positivt svar inom en vecka vaknade alla.

Det krävdes 5-6 verkstadsbesök för att bli av med varningslampa öppen dörr - likadant som högtalarna - bodelsbyggaren har varit inne i bilens canbus system och det verkar vara överkurs för en del ÅF. Då står man där att den ene pekar på den andra.

Skulle jag köpa ny bil idag - endast ÅF med auktoriserad bildelsverkstad skulle komma ifråga för mig.

leifn

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2025
Kan ju vara en ekonomisk fråga.Fiat måste väl använda sitt fötmodligen dyrt köpta /leasade datorprogram, för detta vill man ha en slant som åf då.ska betala
(gissar bara)

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
2 Konsumentköplagen? Frågeställaren skriver ju att man tagit kontakt med återförsäljaren.

3 Det tog två år för Anders att lösa mitt problem. Egentligen så löste han inte det, han utförde åtgärden.

4 Vad hjälper detta inlägg frågeställaren? Påbyggaren plockar inte ur några högtalare, där är ett kontakt stycke. Då skulle ju påbyggaren ha ett berg med högtalare. Och Fiat skulle leverera högtalare som aldrig användes, inte troligt när man räknar ören i produktionen.

5 Och vad tillför detta inlägg?

”Sound system unavailable” känner jag mycket väl till då jag kämpade med detta i två års tid. Felmeddelandet kom bara lite då och då. Felet är mycket enkelt att åtgärda. Påbyggaren har monterat fel värde på resistorerna för dom bakre högtalarna som inte finns. Det är bara att se till att dom blir bytta till rätt värde. Sitter monterade på höger B stolpe.
Högtalare 230929.jpg
20240414_150740.jpg

Toppen